4.5.1.
Eiser heeft in het onderzoek van verweerder op 20 januari 2020 onder andere urenopgaves, facturen en zijn digitale agenda over de in geding zijnde periode toegezonden. Hij is op 7 januari 2020 gehoord. Eiser heeft onder meer verklaard dat de uren op de inkomstenformulieren zowel de directe als indirecte uren zijn (administratie, reistijd, acquisitie en dergelijke) en die uren zijn gebaseerd op zijn digitale agenda. Naar aanleiding van het gesprek met eiser heeft de inspecteur handhaving op 8 januari 2020 telefonisch met de heer
[B]
, controller van MF Services gesproken. De heer
[B]
heeft het volgende verklaard:
• Eiser ontving 50% van de bruto marges.
• Eiser heeft kenbaar gemaakt dat hij minimaal 40 uur per week werkte.
• Eiser zat elke week een halve dag op kantoor om administratie te doen.
• Eiser was de enige vertegenwoordiger en reisde het hele land door (van Groningen tot Maastricht) om klanten te bezoeken.
• Eiser bezocht wel 100 klanten per maand.
• Eiser stelde bijvoorbeeld koffiemachines af en voorzag klanten van koffie en advies.
• De hoge marges/marges die eiser ontving, kreeg hij echt niet voor een paar uurtjes werk per week.
Van dit gesprek is in verband met vertrouwelijke informatie en om privacy redenen geen telefoonrapport opgemaakt.
Op 28 januari 2020 heeft de inspecteur handhaving de heer
[B]
op het kantoor van MF Services gehoord. De heer
[B]
heeft het volgende verklaard:
• Eiser was op maandag een halve dag op het kantoor van MF Services voor een gesprek met de directeur.
• Eiser werkte daarnaast minimaal een halve dag per week op het kantoor van MF Services om zijn administratie te doen. Eiser had een werkplek op het kantoor van MF Services.
• Eiser had 170 klanten verspreid over het hele land en om deze contacten te houden moet je minimaal 40 uur per week werkzaam zijn. Bovendien is er sprake van veel reistijd. Eiser heeft hier op kantoor ook altijd verkondigd dat hij minimaal 40 uur per week werkte.
• Eiser declareerde maandelijks € 1.200,- aan autokosten; dat zie je ook aan de
kilometers van zijn auto en de Vito. Dit bedrag is natuurlijk niet voor een paar uurtjes werk per week.
• Eiser maakte offertes voor klanten en hield zich bezig met klantenbeheer, acquisitie, verkoop, storingen opvolgen, installaties. Maandelijks volgde hij gemiddeld 8 leads op à 4 uur per stuk (inplannen, bellen, offertes maken, bezoeken, nabellen en eventueel proefplaatsing).
• Eiser had minimaal 8 leads per maand, 10 bezorgingen, 2 storingen en de rest relatiebeheer, laten we zeggen ook 4 per week. Zeker tussen de 15 en 30 bezoeken per week. Dat zie je ook aan de autokosten.
De heer
[B]
heeft in dit gesprek de digitale agenda’s laten zien die overeenkomen met de door eiser aangeleverde digitale agenda’s. Hij heeft verklaard dat de facturen niet overeenkomen met eisers agenda’s. Hij heeft dit toegelicht aan de hand van twee voorbeelden.