19 uitspraken gevonden
Sorteer op: Datum uitspraak
- BelastingrechtDe levering van een (gedeelte van een) gebouw en het erbij behorende terrein is aan de heffing van…
Parket bij de Hoge Raad|12 december 2017|ECLI:NL:PHR:2017:1415
De levering van een (gedeelte van een) gebouw en het erbij behorende terrein is aan de heffing van omzetbelasting onderworpen, indien de levering vóór, op of uiterlijk twee jaren na het tijdstip van eerste ingebruikneming plaatsvindt. Ná de verbouwing van een gebouw wordt de ingebruikneming als ‘eerste…
- BelastingrechtHoger beroepOB. Exploitant sporthal. Terbeschikkingstelling. Aftrek voorbelasting. Berekening.
Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden|12 december 2017|ECLI:NL:GHARL:2017:10872
OB. Exploitant sporthal. Terbeschikkingstelling. Aftrek voorbelasting. Berekening.
- BelastingrechtEerste aanleg - meervoudigOmzetbelasting. Weigering vooraftrek op kosten catamaran. Vraag of de catamaran is aangeschaft in de…
Rechtbank Gelderland|20 november 2017|ECLI:NL:RBGEL:2017:5948
Omzetbelasting. Weigering vooraftrek op kosten catamaran. Vraag of de catamaran is aangeschaft in de hoedanigheid van belastingplichtige. Eiseres maakt aannemelijk dat zij vanaf de aanschaf van plan was de catamaran te gaan gebruiken voor reclamedoeleinden. Besluit uitsluiting aftrek leidt toch tot gedeeltelijke…
- BelastingrechtEerste aanleg - meervoudig17/191 en 17/193 Omzetbelasting; artikel 15 Wet op de omzetbelasting 1968. Belanghebbende heeft als…
Rechtbank Zeeland-West-Brabant|17 november 2017|ECLI:NL:RBZWB:2017:7515
17/191 en 17/193 Omzetbelasting; artikel 15 Wet op de omzetbelasting 1968. Belanghebbende heeft als privépersoon bedragen in rekening gebracht aan zijn eenmanszaak voor de verhuur van een kantoorruimte. De op de facturen vermelde omzetbelasting is niet als voorbelasting aftrekbaar, omdat de omzetbelasting niet door…
- BelastingrechtOverdrachtsbelasting en omzetbelasting; overdracht algemeenheid van goederen (art. 37d Wet OB)…
Parket bij de Hoge Raad|7 november 2017|ECLI:NL:PHR:2017:1281
Overdrachtsbelasting en omzetbelasting; overdracht algemeenheid van goederen (art. 37d Wet OB); onroerende-zakencomplex waaronder een kantoortoren; toepassing samenloopvrijstelling (art. 15(1)(a) Wet BvR); objectafbakening: per verdieping of per unit? Doet de fiscale indeplaatsstelling ex art. 37d Wet OB ook een…
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigNaheffingsaanslag omzetbelasting en boete. Artikel 15,, vierde lid, Wet OB. Herziening niet in aftrek…
Rechtbank Gelderland|2 november 2017|ECLI:NL:RBGEL:2017:5622
Naheffingsaanslag omzetbelasting en boete. Artikel 15,, vierde lid, Wet OB. Herziening niet in aftrek gebrachte voorbelasting bij ingebruikname.
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigNaheffingsaanslag omzetbelasting en boete. Artikel 15 Wet OB. Herziening niet in aftrek gebrachte…
Rechtbank Gelderland|2 november 2017|ECLI:NL:RBGEL:2017:5621
Naheffingsaanslag omzetbelasting en boete. Artikel 15 Wet OB. Herziening niet in aftrek gebrachte voorbelasting bij ingebruikname. Eiser heeft in 2006 tien percelen grond gekocht. De omzetbelasting heeft hij niet in aftrek gebracht. In 2013 verkoopt eiser drie percelen terug. Eiser voldoet de hierover ontvangen…
- BelastingrechtHoger beroepOB. Onroerendgoedmaatschappij. Aftrek voorbelasting. Algemene kosten. Omzetverhouding of werkelijk gebruik?
Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden|17 oktober 2017|ECLI:NL:GHARL:2017:8970
OB. Onroerendgoedmaatschappij. Aftrek voorbelasting. Algemene kosten. Omzetverhouding of werkelijk gebruik?
- BelastingrechtHoger beroepOmzetbelasting. Art. 15 Wet OB ’68. Belanghebbende is een houdstervennootschap. Geen recht op aftrek van…
Gerechtshof 's-Hertogenbosch|6 oktober 2017|ECLI:NL:GHSHE:2017:4293
Omzetbelasting. Art. 15 Wet OB ’68. Belanghebbende is een houdstervennootschap. Geen recht op aftrek van voorbelasting bij ontbreken van facturen. Geen recht op aftrek van voorbelasting ter zake van bepaalde ingekochte leveringen en diensten. Pro rata aftrek van voorbelasting op algemene kosten. Boete passend en…
- BelastingrechtHoger beroepOmzetbelasting. Art. 3a, lid 2 Uitvoeringsbeschikking OB ’68, Art. 15 Wet OB 1968. Belanghebbende vormde tot…
Gerechtshof 's-Hertogenbosch|14 september 2017|ECLI:NL:GHSHE:2017:3955
Omzetbelasting. Art. 3a, lid 2 Uitvoeringsbeschikking OB ’68, Art. 15 Wet OB 1968. Belanghebbende vormde tot juli 2007 een fiscale eenheid omzetbelasting met K BV. De overdracht van debiteurenvorderingen door K BV aan belanghebbende binnen fiscale eenheid heeft niet tot gevolg dat belanghebbende, na beëindiging van de…
- BelastingrechtHoger beroepIn hoger beroep is in geschil: of belanghebbende met facturen als bedoeld in artikel 15 van de Wet op de…
Gerechtshof Den Haag|11 juli 2017|ECLI:NL:GHDHA:2017:2064
In hoger beroep is in geschil: of belanghebbende met facturen als bedoeld in artikel 15 van de Wet op de omzetbelasting 1968 (hierna: de Wet) aannemelijk heeft gemaakt recht op aftrek van omzetbelasting te hebben; of de omzetbelasting begrepen in de kosten van juridische bijstand voor aftrek in aanmerking komt; of…
- BelastingrechtEerste aanleg - meervoudigOmzetbelasting / herzieningsregeling van toepassing indien bij aanschaf het BUA is toegepast? Bij aanschaf…
Rechtbank Zeeland-West-Brabant|5 juli 2017|ECLI:NL:RBZWB:2017:4021
Omzetbelasting / herzieningsregeling van toepassing indien bij aanschaf het BUA is toegepast? Bij aanschaf van een motorjacht heeft belanghebbende het BUA toegepast. Binnen vijf jaar ruilt zij het motorjacht in voor een nieuw motorjacht. Tussen partijen is in geschil of ter zake van de inruil de herzieningsregeling…
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigArt. 2 en 15 Wet OB. Geen recht op aftrek van voorbelasting. Verrekening als voorbelasting van te ontvangen…
Rechtbank Zeeland-West-Brabant|15 juni 2017|ECLI:NL:RBZWB:2017:3692
Art. 2 en 15 Wet OB. Geen recht op aftrek van voorbelasting. Verrekening als voorbelasting van te ontvangen belastingbedragen in een andere belastingsoort is niet mogelijk. Terechte vergrijpboete van € 5.000.
- BelastingrechtHoger beroepOp basis van een in de aangifte VPB opgenomen balanspost ‘te betalen omzetbelasting’ heeft de Inspecteur aan…
Gerechtshof 's-Hertogenbosch|4 mei 2017|ECLI:NL:GHSHE:2017:1918
Op basis van een in de aangifte VPB opgenomen balanspost ‘te betalen omzetbelasting’ heeft de Inspecteur aan belanghebbende een naheffingsaanslag omzetbelasting 2007 opgelegd. Na het doen van uitspraak op bezwaar vermindert de inspecteur de naheffingsaanslag ambtshalve. Het Hof oordeelt dat de naheffingsaanslag…
- BelastingrechtHoger beroepHof accepteert de realiteit van de tussen de onderneming van belanghebbende en de BV’s gemaakte afspraken…
Gerechtshof 's-Hertogenbosch|6 april 2017|ECLI:NL:GHSHE:2017:1523
Hof accepteert de realiteit van de tussen de onderneming van belanghebbende en de BV’s gemaakte afspraken. Belanghebbende heeft in het tijdvak december ten onrechte voorbelasting in aftrek gebracht ter zake van prestaties die in eerdere tijdvakken hebben plaatsgevonden en waarvoor in eerdere tijdvakken facturen zijn…
- BelastingrechtHoger beroepIn geschil zijn naheffingsaanslagen omzetbelasting 2009 en 2010. Belanghebbende heeft in 2009 een pand…
Gerechtshof 's-Hertogenbosch|24 maart 2017|ECLI:NL:GHSHE:2017:1315
In geschil zijn naheffingsaanslagen omzetbelasting 2009 en 2010. Belanghebbende heeft in 2009 een pand gekocht en na verbouwing in 2010 in gebruik genomen. Belanghebbende verhuurt een deel van het pand aan huurder X en stelt een (ander) deel van het pand om niet ter beschikking aan stichting Y. Voorts heeft…
- BelastingrechtEerste aanleg - meervoudigOmzetbelasting. Belanghebbende laat een binnenzwembad bouwen aan het woonhuis van haar vennoten. Na…
Rechtbank Zeeland-West-Brabant|22 maart 2017|ECLI:NL:RBZWB:2017:1728
Omzetbelasting. Belanghebbende laat een binnenzwembad bouwen aan het woonhuis van haar vennoten. Na realisatie stelt belanghebbende het zwembad ter beschikking aan Fysio VOF voor fysiotherapeutische behandelingen. De rechtbank oordeelt dat er geen sprake is van verhuur van een onroerende zaak. Tussen partijen is dan…
- BelastingrechtHoger beroepOverdrachtsbelasting. Verkrijging woning. Verkrijging binnen zes maanden. Vermindering heffingsmaatstaf…
Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden|24 januari 2017|ECLI:NL:GHARL:2017:464
Overdrachtsbelasting. Verkrijging woning. Verkrijging binnen zes maanden. Vermindering heffingsmaatstaf. Toepassing Besluit 7 maart 2007, nr. CPP2006/933M.
- Civiel recht overigHoger beroepVerrekening ex artikel 24 Invorderingswet 1990. Ontstaan van de materiële schuld als bedoeld in artikel 29…
Gerechtshof 's-Hertogenbosch|10 januari 2017|ECLI:NL:GHSHE:2017:25
Verrekening ex artikel 24 Invorderingswet 1990. Ontstaan van de materiële schuld als bedoeld in artikel 29 lid 2 Wet Omzetbelasting 1968 vóór de ontvoeging uit de fiscale eenheid ex artikel 15 Wet op de vennootschapsbelasting 1969.
Zoektips
Een ECLI (ook kort, zoals HR:2020:2020), LJN of vindplaats (NJ 2019/123) opent direct de uitspraak. Gebruik aanhalingstekens voor een exacte woordgroep (“ontslag op staande voet”), OR voor alternatieven (huur OR pacht), een sterretje voor woorddelen (huur* vindt ook huurder) en een minteken om een woord uit te sluiten.