22 uitspraken gevonden
Sorteer op: Datum uitspraak
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigInkomstenbelasting (uitgaven voor monumentenpanden) Belanghebbende is eigenaar van een appartement, dat…
Rechtbank Breda|16 december 2009|ECLI:NL:RBBRE:2009:BK8208
Inkomstenbelasting (uitgaven voor monumentenpanden) Belanghebbende is eigenaar van een appartement, dat onderdeel vormt van een voormalige koekfabriek met de status van rijksmonument. De aanwijzing als rijksmonument is overgegaan op de in de koekfabriek tot stand gekomen appartementen. Het totaal van de door de…
- BelastingrechtHoger beroepIn geschil is het antwoord op de vraag of de rente van de geldlening in aanmerking kan worden genomen als…
Gerechtshof Leeuwarden|11 december 2009|ECLI:NL:GHLEE:2009:BK6668
In geschil is het antwoord op de vraag of de rente van de geldlening in aanmerking kan worden genomen als aftrekbare kosten met betrekking tot de eigen woning.
- BelastingrechtArtikel 2.5 Wet IB 2001. Bij keuze voor binnenlandse belastingplicht geen aftrek voor in België geheven…
Parket bij de Hoge Raad|4 december 2009|ECLI:NL:PHR:2009:BJ1923
Artikel 2.5 Wet IB 2001. Bij keuze voor binnenlandse belastingplicht geen aftrek voor in België geheven onroerende voorheffing. Dispariteit.
- BelastingrechtEerste aanleg - meervoudigDe werkruimte van eiser valt als gevolg van de wetswijziging per 1 januari 2005 niet meer onder de…
Rechtbank Arnhem|1 december 2009|ECLI:NL:RBARN:2009:BK7012
De werkruimte van eiser valt als gevolg van de wetswijziging per 1 januari 2005 niet meer onder de tbs-regeling. Verweerder heeft terecht de boekwinst die als gevolg van de sfeerovergang in onstaan belast. Van strijd met de artikelen 14 EVRM en 26 IVBPR is geen sprake.
- BelastingrechtArt. 25 Belastingverdrag Nederland-Italië. Non-discriminatie. Wederkerigheid. Italiaan met tweede woning in…
Parket bij de Hoge Raad|20 november 2009|ECLI:NL:PHR:2009:BJ1843
Art. 25 Belastingverdrag Nederland-Italië. Non-discriminatie. Wederkerigheid. Italiaan met tweede woning in Nederland.
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigEen eigen woning van de erflater is geen eigen woning voor de erfgenamen die er niet in wonen. De erfgenamen…
Rechtbank 's-Gravenhage|5 november 2009|ECLI:NL:RBSGR:2009:BK4683
Een eigen woning van de erflater is geen eigen woning voor de erfgenamen die er niet in wonen. De erfgenamen kunnen de door hen betaalde hypotheekrente dus niet in aftrek brengen. Beroep ongegrond.
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigEiser en zijn partner beëindigen hun samenleving in 2006. In 2005 waren zij elkaars fiscale partner en hadden…
Rechtbank 's-Gravenhage|5 november 2009|ECLI:NL:RBSGR:2009:BK4675
Eiser en zijn partner beëindigen hun samenleving in 2006. In 2005 waren zij elkaars fiscale partner en hadden zij een gezamenlijke eigen woning. In hun aangiften hebben eiser en zijn (ex-)partner ieder de helft van de belastbare inkomsten uit eigen woning aangegeven. Op verzoek van eiser dient de partner later een…
- BelastingrechtEerste aanleg - meervoudigBelanghebbende en zijn echtgenote wonen op het a-adres. Zij hebben in 2001 het erfpachtrecht op de ondergrond…
Rechtbank Breda|7 september 2009|ECLI:NL:RBBRE:2009:BJ8786
Belanghebbende en zijn echtgenote wonen op het a-adres. Zij hebben in 2001 het erfpachtrecht op de ondergrond en het opstalrecht met betrekking tot die woning verworven. Voor beide rechten betaalt belanghebbende jaarlijks een vergoeding. Vraag is of die vergoeding aftrekbaar is. De inspecteur vindt van niet nu volgens…
- BelastingrechtHoger beroepBij vergelijking van de bouwkundige situatie van het pand vóór de aanvang van de werkzaamheden met die na de…
Gerechtshof Amsterdam|6 augustus 2009|ECLI:NL:GHAMS:2009:BL1515
Bij vergelijking van de bouwkundige situatie van het pand vóór de aanvang van de werkzaamheden met die na de voltooiing daarvan, zoals deze naar voren komt uit de tot de gedingstukken behorende tekeningen en de door de inspecteur overgelegde persfoto, en bij beschouwing van de aard en de omvang van de werkzaamheden…
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigBelanghebbende bezit een recht van erfpacht op een pand dat zowel voor zakelijke als voor woondoeleinden…
Rechtbank Breda|20 juli 2009|ECLI:NL:RBBRE:2009:BJ7466
Belanghebbende bezit een recht van erfpacht op een pand dat zowel voor zakelijke als voor woondoeleinden wordt gebruikt. In geschil is of in het jaar 2004 het woongedeelte voor belanghebbende een eigen woning vormt, meer specifiek of de waardeveranderingen van het woongedeelte belanghebbende grotendeels aangaan. De…
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigDe letterlijke tekst van artikel 3.111, derde lid, Wet IB 2001 is maatgevend. Een stuk grond waarop eiser de…
Rechtbank 's-Gravenhage|15 juli 2009|ECLI:NL:RBSGR:2009:BJ3771
De letterlijke tekst van artikel 3.111, derde lid, Wet IB 2001 is maatgevend. Een stuk grond waarop eiser de intentie heeft te gaan bouwen is geen ‘woning in aanbouw’. Gelet op het uitbreidende karakter van de onderwerpelijke bepaling dient op een voldoende concrete en verifieerbare wijze aannemelijk gemaakt te worden…
- BelastingrechtHoger beroepBelanghebbende woont in een huurwoning en stelt een door hem gekochte woning ter beschikking aan zijn jongste…
Gerechtshof 's-Gravenhage|7 juli 2009|ECLI:NL:GHSGR:2009:BJ7491
Belanghebbende woont in een huurwoning en stelt een door hem gekochte woning ter beschikking aan zijn jongste en later aan zijn oudste zoon. De koopwoning heeft voor belanghebbende niet als hoofdverblijf gediend. De woning is geen eigen woning in de zin van art. 3.111 Wet IB 2001. De hypotheekrente is niet aftrebaar.
- BelastingrechtHoger beroepBelanghebbende maakt niet aannemelijk dat zij de woning niet alleen voor kamerverhuur gebruikte doch ook zelf…
Gerechtshof 's-Gravenhage|26 juni 2009|ECLI:NL:GHSGR:2009:BJ1263
Belanghebbende maakt niet aannemelijk dat zij de woning niet alleen voor kamerverhuur gebruikte doch ook zelf bewoonde. Daarom is geen eigenwoningrente aftrekbaar.
- BelastingrechtEerste aanleg - meervoudigInkomstenbelasting. De kosten terzake van funderingsherstel zijn aftrekbaar naar rato van ieders…
Rechtbank Haarlem|25 juni 2009|ECLI:NL:RBHAA:2009:BJ0436
Inkomstenbelasting. De kosten terzake van funderingsherstel zijn aftrekbaar naar rato van ieders eigendomsdeel van het gehele appartementsrecht. Alleen te dien aanzien is sprake van de eigen woning.
- BelastingrechtHoger beroepInkomstenbelasting. Terugbetaalde provisie vormt negatief loon.
Gerechtshof Arnhem|23 juni 2009|ECLI:NL:GHARN:2009:BJ1482
Inkomstenbelasting. Terugbetaalde provisie vormt negatief loon.
- BelastingrechtHoger beroepBelanghebbende werd uitgezonden naar Curaçao. Hij verhuisde daarheen met vrouw en dochter. De twee zoons…
Gerechtshof Amsterdam|4 juni 2009|ECLI:NL:GHAMS:2009:BI6843
Belanghebbende werd uitgezonden naar Curaçao. Hij verhuisde daarheen met vrouw en dochter. De twee zoons bleven achter in de tot dan toe als hoofdverblijf dienende woning van belanghebbende. Belanghebbende heeft niet, althans onvoldoende, weersproken gesteld dat de woning hem en zijn gezin, ook na de uitzending naar…
- BelastingrechtEerste aanleg - meervoudigInkomstenbelasting. Persoonsgebonden aftrek voor helft hypotheekrente en helft eigen woningforfait…
Rechtbank Haarlem|7 mei 2009|ECLI:NL:RBHAA:2009:BI3498
Inkomstenbelasting. Persoonsgebonden aftrek voor helft hypotheekrente en helft eigen woningforfait gezamenlijke voormalige echtelijke woning.
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigInkomstenbelasting. Woning in Portugal is geen hoofdverblijf.
Rechtbank Arnhem|20 april 2009|ECLI:NL:RBARN:2009:BM9597
Inkomstenbelasting. Woning in Portugal is geen hoofdverblijf.
- BelastingrechtHoger beroepIn geschil is: (a) van welke waarde voor de toepassing van de heffingsgrondslag bij sparen en beleggen moet…
Gerechtshof 's-Gravenhage|31 maart 2009|ECLI:NL:GHSGR:2009:BI0050
In geschil is: (a) van welke waarde voor de toepassing van de heffingsgrondslag bij sparen en beleggen moet worden uitgegaan bij de waardering van de onroerende zaken, (b) of voor de toepassing van de heffingsgrondslag bij sparen en beleggen het totaal van de schulden per 1 januari 2001 € 704.874 bedraagt en per 31…
- BelastingrechtHoger beroepIn deze zaak is in geschil of de stacaravan waarin belanghebbende woont, kan worden aangemerkt als een eigen…
Gerechtshof 's-Hertogenbosch|27 maart 2009|ECLI:NL:GHSHE:2009:BI4813
In deze zaak is in geschil of de stacaravan waarin belanghebbende woont, kan worden aangemerkt als een eigen woning in de zin van art. 3.111, eerste lid, Wet IB 2001. Het hof oordeelt dat de stacaravan naar aard en inrichting bestemd is om duurzaam ter plaatse te blijven en derhalve onroerend is. Nu de stacaravan op…
Zoektips
Een ECLI (ook kort, zoals HR:2020:2020), LJN of vindplaats (NJ 2019/123) opent direct de uitspraak. Gebruik aanhalingstekens voor een exacte woordgroep (“ontslag op staande voet”), OR voor alternatieven (huur OR pacht), een sterretje voor woorddelen (huur* vindt ook huurder) en een minteken om een woord uit te sluiten.