22 uitspraken gevonden
Sorteer op: Datum uitspraak
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigDeze uitspraak wordt gepubliceerd op verzoek. De rechtbank had de uitspraak niet voor publicatie…
Rechtbank Breda|31 december 2010|ECLI:NL:RBBRE:2010:BP2618
Deze uitspraak wordt gepubliceerd op verzoek. De rechtbank had de uitspraak niet voor publicatie geselecteerd. Om die reden is er geen samenvatting.
- BelastingrechtHoger beroepErfpachtrecht op grond, opstalrecht op woning: eigenwoningregeling van toepassing
Gerechtshof 's-Hertogenbosch|17 december 2010|ECLI:NL:GHSHE:2010:BQ0397
Erfpachtrecht op grond, opstalrecht op woning: eigenwoningregeling van toepassing
- BelastingrechtCassatieArt. 3.111, lid 3, Wet IB 2001. Bestemming tot gebruik als eigen woning binnen de tweejaarstermijn niet…
Hoge Raad|26 november 2010|ECLI:NL:HR:2010:BO5028
Art. 3.111, lid 3, Wet IB 2001. Bestemming tot gebruik als eigen woning binnen de tweejaarstermijn niet aannemelijk gemaakt.
- BelastingrechtHoger beroepBelanghebbende heeft van zijn vader diens woning gekocht onder voorbehoud van het zakelijk recht van gebruik…
Gerechtshof 's-Hertogenbosch|26 november 2010|ECLI:NL:GHSHE:2010:BP7297
Belanghebbende heeft van zijn vader diens woning gekocht onder voorbehoud van het zakelijk recht van gebruik en bewoning. Vader heeft zich verplicht tot het betalen van alle op de woning drukkende kosten en lasten en tot het vergoeden van de fiscale afschrijving. Belanghebbende geeft de woning aan als eigen woning in…
- BelastingrechtHoger beroepEen leegstaande voormalige koekfabriek met de status van rijksmonument is verbouwd tot appartementencomplex…
Gerechtshof 's-Hertogenbosch|18 november 2010|ECLI:NL:GHSHE:2010:BP6402
Een leegstaande voormalige koekfabriek met de status van rijksmonument is verbouwd tot appartementencomplex. Belanghebbende is eigenaar van een van de tot stand gekomen appartementen. Het appartement kwalificeert als monumentenpand. In geschil is of belanghebbende recht heeft op aftrek van onderhoudskosten. Vaststaat…
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigIn geschil is of ter zake van de woning van belanghebbende in Nederland is voldaan aan het in artikel 3.111…
Rechtbank Breda|3 november 2010|ECLI:NL:RBBRE:2010:BO3570
In geschil is of ter zake van de woning van belanghebbende in Nederland is voldaan aan het in artikel 3.111, zesde lid Wet IB 2001 opgenomen vereiste dat de woning niet aan derden ter beschikking wordt gesteld. De rechtbank leidt uit de parlementaire geschiedenis af dat de achtergrond van dit vereiste is gelegen in de…
- BelastingrechtHoger beroepLoonbelasting. Vergoeding voor werkruimte in de eigen woning is belast in box I en niet in box III.
Gerechtshof Arnhem|2 november 2010|ECLI:NL:GHARN:2010:BO4487
Loonbelasting. Vergoeding voor werkruimte in de eigen woning is belast in box I en niet in box III.
- BelastingrechtHoger beroepInkomstenbelasting. Belanghebbende heeft niet aannemelijk gemaakt dat hij een bedrag aan hypotheekrente heeft…
Gerechtshof 's-Gravenhage|21 oktober 2010|ECLI:NL:GHSGR:2010:BO1944
Inkomstenbelasting. Belanghebbende heeft niet aannemelijk gemaakt dat hij een bedrag aan hypotheekrente heeft betaald. Evenmin heeft belanghebbende bewijs bijgebracht waaruit blijkt dat sprake is van een vordering van belanghebbende die onder de reikwijdte van de zogenoemde terbeschikkingstellingsregeling valt. Van…
- Civiel recht overigEerste aanleg - enkelvoudigVerzet dwangbevel; permanente bewoning recreatiewoning; bewijslevering door de Gemeente; het opgeven van de…
Rechtbank Rotterdam|13 oktober 2010|ECLI:NL:RBROT:2010:BO4079
Verzet dwangbevel; permanente bewoning recreatiewoning; bewijslevering door de Gemeente; het opgeven van de recreatiewoning in aangiften Inkomstenbelasting als 'eigen woning' in box 1, duidt op permanente bewoning van die recreatiewoning; gedaagde heeft onvoldoende onderbouwd waarom dit uitgangspunt in haar geval niet…
- BelastingrechtHoger beroepInkomstenbelasting. Het appartement van erflater is voor belanghebbende geen eigen woning in de zin van…
Gerechtshof 's-Gravenhage|12 oktober 2010|ECLI:NL:GHSGR:2010:BO1241
Inkomstenbelasting. Het appartement van erflater is voor belanghebbende geen eigen woning in de zin van artikel 3.111, tweede en zesde lid, Wet IB 2001, omdat het belanghebbende niet als hoofdverblijf ter beschikking stond. De betaalde hypotheekrente voor het appartement komt niet voor aftrek in aanmerking.
- BelastingrechtHoger beroepHet Hof oordeelt dat belanghebbende het door hem vermelde bedrag niet als rente ter zake van de eigen woning…
Gerechtshof Amsterdam|30 september 2010|ECLI:NL:GHAMS:2010:BO1014
Het Hof oordeelt dat belanghebbende het door hem vermelde bedrag niet als rente ter zake van de eigen woning in aftrek mag brengen omdat niet is komen vast te staan dat die rentekosten betrekking hebben op per 31 december 1995 bestaande schulden, welke per die datum verzekerd waren door een hypotheek op de eigen…
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigEiseres heeft de economische eigendom van de woning vanaf de toedeling in het echtscheidingsvonnis, omdat de…
Rechtbank Haarlem|28 september 2010|ECLI:NL:RBHAA:2010:BO1411
Eiseres heeft de economische eigendom van de woning vanaf de toedeling in het echtscheidingsvonnis, omdat de waardeverandering vanaf dat moment alleen haar aanging. Dat de akte van verdeling en levering van later datum is maakt dit niet anders.
- BelastingrechtHoger beroepRecht van erfpacht op onroerende zaak: geen eigen woning
Gerechtshof 's-Hertogenbosch|20 augustus 2010|ECLI:NL:GHSHE:2010:BP0736
Recht van erfpacht op onroerende zaak: geen eigen woning
- Belastingrechtartikel 3.111 Wet IB 2001, artikel 5.3, lid 2, letter f, Wet IB 2001. Gerechtigdheid in reservefonds van een…
Parket bij de Hoge Raad|13 augustus 2010|ECLI:NL:PHR:2010:BL7268
artikel 3.111 Wet IB 2001, artikel 5.3, lid 2, letter f, Wet IB 2001. Gerechtigdheid in reservefonds van een vereniging van eigenaars is een aparte bezitting die behoort tot de rendementsgrondslag van box 3.
- BelastingrechtCassatieartikel 3.111 Wet IB 2001, artikel 5.3, lid 2, letter f, Wet IB 2001. Gerechtigdheid in reservefonds van een…
Hoge Raad|13 augustus 2010|ECLI:NL:HR:2010:BL7268Aangehaald in 25 uitspraken
artikel 3.111 Wet IB 2001, artikel 5.3, lid 2, letter f, Wet IB 2001. Gerechtigdheid in reservefonds van een vereniging van eigenaars is een aparte bezitting die behoort tot de rendementsgrondslag van box 3.
- BelastingrechtEerste aanleg - meervoudigRangorderegeling artikel 2.14 Wet IB 2001. Door dga aan de eigen holdingmaatschappij in gebruik gegeven…
Rechtbank Arnhem|3 juni 2010|ECLI:NL:RBARN:2010:BM8652
Rangorderegeling artikel 2.14 Wet IB 2001. Door dga aan de eigen holdingmaatschappij in gebruik gegeven werkruimte in de eigen woning (vóór 1 januari 2005)? Is de vergoeding die daarvoor wordt ontvangen een belaste onkostenvergoeding van de werkgever (artikel 3.81 Wet IB 2001) of een opbrengst van een…
- BelastingrechtEerste aanleg - meervoudigRangorderegeling artikel 2.14 Wet IB 2001. Door dga aan de eigen holdingmaatschappij in gebruik gegeven…
Rechtbank Arnhem|3 juni 2010|ECLI:NL:RBARN:2010:BM8646
Rangorderegeling artikel 2.14 Wet IB 2001. Door dga aan de eigen holdingmaatschappij in gebruik gegeven werkruimte in de eigen woning (vóór 1 januari 2005)? Is de vergoeding die daarvoor wordt ontvangen een belaste onkostenvergoeding van de werkgever (artikel 3.81 Wet IB 2001) of een opbrengst van een…
- BelastingrechtHoger beroepInkomstenbelasting. Belanghebbende voldoet niet aan de in artikel 3.111, zesde lid, Wet IB 2001 gestelde…
Gerechtshof 's-Gravenhage|11 mei 2010|ECLI:NL:GHSGR:2010:BN2043
Inkomstenbelasting. Belanghebbende voldoet niet aan de in artikel 3.111, zesde lid, Wet IB 2001 gestelde voorwaarde dat een woning gedurende ten minste een jaar als eigen woning als bedoeld in het eerste lid ter beschikking heeft gestaan. Belanghebbende had in ieder geval vanaf 1 april 2005 zijn hoofdverblijf op…
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigArt. 3.111 Wet IB 2001. Belastingplichtige houdt bij vertrek naar het buitenland zijn woning in Nederland…
Rechtbank 's-Gravenhage|28 april 2010|ECLI:NL:RBSGR:2010:BM6214
Art. 3.111 Wet IB 2001. Belastingplichtige houdt bij vertrek naar het buitenland zijn woning in Nederland aan. Eiser is, samen met zijn echtgenote, eigenaar van de woning, plaatselijk bekend D-straat 15 te Z (hierna: de woning). Eiser is in 1996 naar Noorwegen vertrokken. Hij heeft zich op 19 augustus 1996…
- BelastingrechtHoger beroepInkomstenbelasting. Claim op hogere hypotheekrente-aftrek ten dele aannemelijk gemaakt.
Gerechtshof Arnhem|27 april 2010|ECLI:NL:GHARN:2010:BM4340
Inkomstenbelasting. Claim op hogere hypotheekrente-aftrek ten dele aannemelijk gemaakt.
Zoektips
Een ECLI (ook kort, zoals HR:2020:2020), LJN of vindplaats (NJ 2019/123) opent direct de uitspraak. Gebruik aanhalingstekens voor een exacte woordgroep (“ontslag op staande voet”), OR voor alternatieven (huur OR pacht), een sterretje voor woorddelen (huur* vindt ook huurder) en een minteken om een woord uit te sluiten.