26 uitspraken gevonden
Sorteer op: Datum uitspraak
- BelastingrechtHoger beroepInkomstenbelasting. Winst uit onderneming. Vereiste aangifte niet gedaan. Omkering en verzwaring bewijslast…
Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden|17 december 2014|ECLI:NL:GHARL:2014:9827
Inkomstenbelasting. Winst uit onderneming. Vereiste aangifte niet gedaan. Omkering en verzwaring bewijslast. Redelijke schatting?
- Personen- en familierechtHoger beroepDoorbetaling hypotheek rente echtelijke woning door man na echtscheiding. Alleen de op de man drukkende…
Gerechtshof Den Haag|3 december 2014|ECLI:NL:GHDHA:2014:3911
Doorbetaling hypotheek rente echtelijke woning door man na echtscheiding. Alleen de op de man drukkende kosten zijn fiscaal aftrekbaar. Nu het hof dit niet kan vaststellen en partijen daarover niets hebben afgesproken, wordt de betaling van de helft van de hypotheekrente gezien als netto verplichting.
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigEiser heeft hypotheekrente in aftrek gebracht voor een woning die niet als eigen woning in de zin van artikel…
Rechtbank Gelderland|30 oktober 2014|ECLI:NL:RBGEL:2014:6801
Eiser heeft hypotheekrente in aftrek gebracht voor een woning die niet als eigen woning in de zin van artikel 3.111, lid 1, van de Wet IB 2001 kan worden aangemerkt. In verband hiermee heeft verweerder een navorderingsaanslag IB/PVV 2007 aan eiser opgelegd. Naar het oordeel van de rechtbank heeft verweerder, ondanks…
- BelastingrechtBelanghebbende is eigenaar van een woning in [Z]. Sinds het jaar 2003 is belanghebbende door zijn werkgever…
Parket bij de Hoge Raad|15 oktober 2014|ECLI:NL:PHR:2014:1890
Belanghebbende is eigenaar van een woning in [Z]. Sinds het jaar 2003 is belanghebbende door zijn werkgever naar het buitenland uitgezonden. Gedurende zijn verblijf in het buitenland heeft belanghebbende de woning aangehouden. In de periode 30 juli 2008 tot en met 17 september 2009 heeft belanghebbende de woning…
- BelastingrechtCassatieArt. 3.120, lid 1, letter b, Wet IB 2001; Erfpachtconstructie. GrondwaardePlan B.V..
Hoge Raad|10 oktober 2014|ECLI:NL:HR:2014:2927Aangehaald in 8 uitspraken
Art. 3.120, lid 1, letter b, Wet IB 2001; Erfpachtconstructie. GrondwaardePlan B.V..
- BelastingrechtCassatieArt. 3.111, lid 3, Wet IB 2001. Van een woning in aanbouw is sprake als feitelijk is aangevangen met de…
Hoge Raad|3 oktober 2014|ECLI:NL:HR:2014:2872Aangehaald in 17 uitspraken
Art. 3.111, lid 3, Wet IB 2001. Van een woning in aanbouw is sprake als feitelijk is aangevangen met de bouwwerkzaamheden.
- BelastingrechtCassatieArt. 3.111, lid 3, Wet IB 2001. Van een woning in aanbouw is sprake als feitelijk is aangevangen met de…
Hoge Raad|3 oktober 2014|ECLI:NL:HR:2014:2873Aangehaald in 9 uitspraken
Art. 3.111, lid 3, Wet IB 2001. Van een woning in aanbouw is sprake als feitelijk is aangevangen met de bouwwerkzaamheden.
- BelastingrechtHoger beroepHetgeen belanghebbende heeft opgemerkt omtrent haar benarde financiële positie in het jaar 2014 mist…
Gerechtshof Amsterdam|10 september 2014|ECLI:NL:GHAMS:2014:3940
Hetgeen belanghebbende heeft opgemerkt omtrent haar benarde financiële positie in het jaar 2014 mist betekenis voor het geschil over de aanslag in de inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen voor het jaar 2008.
- BelastingrechtEerste aanleg - meervoudigEiser verkoopt en levert een eigen woning onder voorbehoud van een erfpachtrecht/opstalrecht aan zijn…
Rechtbank Noord-Holland|1 september 2014|ECLI:NL:RBNHO:2014:8419
Eiser verkoopt en levert een eigen woning onder voorbehoud van een erfpachtrecht/opstalrecht aan zijn kinderen. Eiser heeft zijn kinderen de koopsom hiervoor kwijtgescholden. eiser heeft daarnaast rente betaald over bij de aanschaf van de woning afgesloten lening, alsmede de erfpachtcanon aan de kinderen voldaan. De…
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigIB: eigen woning/monumentenaftrek Belanghebbende is verhuisd en heeft ruim drie maanden na de verhuizing, in…
Rechtbank Zeeland-West-Brabant|8 augustus 2014|ECLI:NL:RBZWB:2014:5591
IB: eigen woning/monumentenaftrek Belanghebbende is verhuisd en heeft ruim drie maanden na de verhuizing, in 2008, contact opgenomen met een makelaar voor verkoop van de woning, een monument. De rechtbank is van oordeel dat belanghebbende aannemelijk heeft gemaakt dat de woning na de verhuizing was bestemd voor…
- BelastingrechtHoger beroepWoning verkocht aan vennootschap met vestiging van het recht van erfpacht op de woning; niet aannemelijk dat…
Gerechtshof Amsterdam|24 juli 2014|ECLI:NL:GHAMS:2014:3120
Woning verkocht aan vennootschap met vestiging van het recht van erfpacht op de woning; niet aannemelijk dat de erfpachter belang heeft bij de waarde-ontwikkeling van de onderliggende onroerende zaak: de eigen woningregeling is niet van toepassing.
- BelastingrechtHoger beroepInkomstenbelasting. De woning kan niet als eigen woning in de zin van art. 3.111, eerste, tweede of derde lid…
Gerechtshof Den Haag|1 juli 2014|ECLI:NL:GHDHA:2014:2301
Inkomstenbelasting. De woning kan niet als eigen woning in de zin van art. 3.111, eerste, tweede of derde lid Wet IB 2001 worden aangemerkt, hetgeen met zich brengt dat de kosten ten aanzien van de woning niet tot de aftrekbare kosten kunnen worden gerekend.
- BelastingrechtEerste aanleg - meervoudigEigenwoningregeling; erfpachtconstructie Belanghebbende en zijn echtgenote hebben een woning gekocht. De…
Rechtbank Zeeland-West-Brabant|17 juni 2014|ECLI:NL:RBZWB:2014:4124
Eigenwoningregeling; erfpachtconstructie Belanghebbende en zijn echtgenote hebben een woning gekocht. De woning is geleverd aan de kinderen en de kinderen hebben aan de ouders een recht van erfpacht verleend uitsluitend op de grond. Na sloop van de woning heeft belanghebbende op die grond een nieuwe woning laten…
- BelastingrechtHoger beroepInkomstenbelasting. Aftrekbaarheid restauratiekosten monumentaal pakhuis. Vertrouwensbeginsel…
Gerechtshof Den Haag|17 juni 2014|ECLI:NL:GHDHA:2014:2192
Inkomstenbelasting. Aftrekbaarheid restauratiekosten monumentaal pakhuis. Vertrouwensbeginsel. Gelijkheidsbeginsel. Immateriële schadevergoeding.
- BelastingrechtHoger beroepInkomstenbelasting. Eigenwoningregeling. Nieuw te bouwen woning in Frankrijk. Eigen woning in aanbouw?…
Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden|27 mei 2014|ECLI:NL:GHARL:2014:4207
Inkomstenbelasting. Eigenwoningregeling. Nieuw te bouwen woning in Frankrijk. Eigen woning in aanbouw? Passeren bewijsaanbod.
- BelastingrechtBelanghebbende heeft aan de bank de bloot eigendom (volle eigendom minus erfpachtrecht en opstalrecht)…
Parket bij de Hoge Raad|22 mei 2014|ECLI:NL:PHR:2014:484
Belanghebbende heeft aan de bank de bloot eigendom (volle eigendom minus erfpachtrecht en opstalrecht) verkocht van de grond waarop zijn eigen woning is gelegen. Hierbij verplichtte belanghebbende zich om maandelijks aan de bank een erfpachtcanon te voldoen welke gedurende de eerste tien jaren afgerond € 100.000 per…
- BelastingrechtBelanghebbende heeft aan de bank de bloot eigendom (volle eigendom minus erfpachtrecht en opstalrecht)…
Parket bij de Hoge Raad|22 mei 2014|ECLI:NL:PHR:2014:483
Belanghebbende heeft aan de bank de bloot eigendom (volle eigendom minus erfpachtrecht en opstalrecht) verkocht van de grond waarop zijn eigen woning is gelegen. Hierbij verplichtte belanghebbende zich om maandelijks aan de bank een erfpachtcanon te voldoen welke gedurende de eerste tien jaren afgerond € 90.000 per…
- BelastingrechtHoger beroepInkomstenbelasting. Het geschil spitst zich toe op de vraag of belanghebbende ingevolge art. 3.110 Wet IB…
Gerechtshof Den Haag|9 april 2014|ECLI:NL:GHDHA:2014:1325
Inkomstenbelasting. Het geschil spitst zich toe op de vraag of belanghebbende ingevolge art. 3.110 Wet IB 2001 recht heeft op hypotheekrenteaftrek.
- BelastingrechtHoger beroepInkomstenbelasting. Het geschil spitst zich toe op de vragen of het bedrag aan hypotheekrente dat ingevolge…
Gerechtshof Den Haag|9 april 2014|ECLI:NL:GHDHA:2014:1326
Inkomstenbelasting. Het geschil spitst zich toe op de vragen of het bedrag aan hypotheekrente dat ingevolge art. 3.110 Wet IB 2001 in aftrek is toegelaten juist is en of belanghebbende resultaat uit overige werkzaamheden heeft genoten.
- BelastingrechtHoger beroepInkomstenbelasting. Aankoop boerderij. Eigen woning?
Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden|8 april 2014|ECLI:NL:GHARL:2014:2896
Inkomstenbelasting. Aankoop boerderij. Eigen woning?
Zoektips
Een ECLI (ook kort, zoals HR:2020:2020), LJN of vindplaats (NJ 2019/123) opent direct de uitspraak. Gebruik aanhalingstekens voor een exacte woordgroep (“ontslag op staande voet”), OR voor alternatieven (huur OR pacht), een sterretje voor woorddelen (huur* vindt ook huurder) en een minteken om een woord uit te sluiten.