18 uitspraken gevonden
Sorteer op: Datum uitspraak
- Strafrecht overigEerste aanleg - meervoudigVerdachte heeft als senior belastingadviseur opzettelijk onjuiste aangifte van inkomstenbelasting gedaan over…
Rechtbank Oost-Brabant|22 november 2013|ECLI:NL:RBOBR:2013:6490
Verdachte heeft als senior belastingadviseur opzettelijk onjuiste aangifte van inkomstenbelasting gedaan over het jaar 2009. Verdachte wordt hiervoor veroordeeld tot een werkstraf van 100 uur en een geldboete van € 13.000,--.
- BelastingrechtWinstaandeelheffing van olie- en gaswinningsbedrijven op het Nederlandse continentale plat. Uitzondering voor…
Parket bij de Hoge Raad|13 november 2013|ECLI:NL:PHR:2013:1365
Winstaandeelheffing van olie- en gaswinningsbedrijven op het Nederlandse continentale plat. Uitzondering voor winst uit ‘derdengebruik’ van installaties. Betalingen die de belanghebbende als mede-eigenaresse van platforms van zichzelf ontvangt als gebruiker van die platforms; unitization agreements met…
- BelastingrechtHoger beroepInkomstenbelasting. Belanghebbende is onderworpen aan de in België geldende socialezekerheidsregeling voor…
Gerechtshof Den Haag|5 november 2013|ECLI:NL:GHDHA:2013:4597
Inkomstenbelasting. Belanghebbende is onderworpen aan de in België geldende socialezekerheidsregeling voor zelfstandigen. Uit dien hoofde is hij verplicht verzekerd volgens het sociaal statuut der zelfstandigen van het Rijksinstituut voor de sociale verzekering der zelfstandigen (RSVZ). In geschil is of de…
- BelastingrechtEerste aanleg - meervoudigArtikel 3.25 Wet IB 2001. Goed koopmansgebruik. Waardering landbouwgronden op de waarde in het economische…
Rechtbank Noord-Nederland|5 september 2013|ECLI:NL:RBNNE:2013:5368
Artikel 3.25 Wet IB 2001. Goed koopmansgebruik. Waardering landbouwgronden op de waarde in het economische verkeer bij agrarische bestemming (WEVAB) is niet geoorloofd. Een redelijke uitleg van de overeenkomst brengt mee dat de gemaakte afspraak slechts ziet op de waarde gedurende de proefprocedure.
- BelastingrechtHoger beroepInkomstenbelasting. De door belanghebbende verrichte verhuisuitgaven moeten aan de door belanghebbende…
Gerechtshof Den Haag|6 augustus 2013|ECLI:NL:GHDHA:2013:3124
Inkomstenbelasting. De door belanghebbende verrichte verhuisuitgaven moeten aan de door belanghebbende gedreven onderneming worden toegerekend.
- BelastingrechtHoger beroepAan belanghebbende in rekening gebrachte retainer fees en legal fees door een met belanghebbende verbonden…
Gerechtshof Amsterdam|25 juli 2013|ECLI:NL:GHAMS:2013:2322
Aan belanghebbende in rekening gebrachte retainer fees en legal fees door een met belanghebbende verbonden lichaam kunnen niet door eerstegenoemde ten laste van de belastbare winst worden gebracht.
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigBelanghebbende en zijn echtgenote handelen in bromfietsen en in onderdelen daarvoor. Zij hielden in de…
Rechtbank Zeeland-West-Brabant|17 juli 2013|ECLI:NL:RBZWB:2013:5605
Belanghebbende en zijn echtgenote handelen in bromfietsen en in onderdelen daarvoor. Zij hielden in de onderhavige periode slechts een summiere administratie bij. De inspecteur heeft aan belanghebbende een informatiebeschikking afgegeven vanwege het gedeeltelijk niet voldoen aan de informatieverzoeken naar aanleiding…
- BelastingrechtHoger beroepZolang belanghebbendes regresvordering op de BV blijft bestaan, is er in beginsel sprake van een - bij…
Gerechtshof Amsterdam|30 mei 2013|ECLI:NL:GHAMS:2013:1821
Zolang belanghebbendes regresvordering op de BV blijft bestaan, is er in beginsel sprake van een - bij wetsfictie - belaste terbeschikkingstelling als gevolg waarvan ook de daarmee samenhangende hypothecaire schuld tot belanghebbendes werkzaamheidsvermogen blijft behoren. Niet van belang is dat de vordering tot nihil…
- AmbtenarenrechtHoger beroepTerugvordering van € 21.678,21 bruto. Raad: Appellant kan niet in zijn standpunt worden gevolgd dat op grond…
Centrale Raad van Beroep|18 april 2013|ECLI:NL:CRVB:2013:BZ7862
Terugvordering van € 21.678,21 bruto. Raad: Appellant kan niet in zijn standpunt worden gevolgd dat op grond van art. 34 van de Appa voor de vaststelling van het bedrag dat als winst uit onderneming in aanmerking moet worden genomen beslissend is welk bedrag door de belastinginspecteur bij de aangifte…
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigInkomstenbelasting - navordering - vergrijpboete Ruim vóór de ontvangst van de primitieve aanslag heeft de…
Rechtbank Zeeland-West-Brabant|3 april 2013|ECLI:NL:RBZWB:2013:CA3085
Inkomstenbelasting - navordering - vergrijpboete Ruim vóór de ontvangst van de primitieve aanslag heeft de inspecteur bh schriftelijk meegedeeld dat deze aanslag onjuist is omdat de uitkomst van ene boekenonderzoek niet was meegenomen. De rechtbank acht navordering geoorloofd (Hoge Raad van 17 oktober 1990, BNB…
- BelastingrechtHoger beroepVennootschapsbelasting. Tussen partijen is in geschil of de aanslag op een te hoog bedrag is vastgesteld…
Gerechtshof Den Haag|19 maart 2013|ECLI:NL:GHDHA:2013:2707
Vennootschapsbelasting. Tussen partijen is in geschil of de aanslag op een te hoog bedrag is vastgesteld, meer in het bijzonder of de inspecteur art. 15ab, zesde lid, Wet Vpb 1969 ten onrechte dan wel onjuist heeft toegepast. Belanghebbende beantwoordt deze vragen bevestigend, de inspecteur in tegenovergestelde zin.
- BelastingrechtVennootschapsbelasting. Afwaardering onzakelijke lening. Geïmputeerde rente. Het Hof heeft ten onrechte geen…
Parket bij de Hoge Raad|15 maart 2013|ECLI:NL:PHR:2013:BW6552
Vennootschapsbelasting. Afwaardering onzakelijke lening. Geïmputeerde rente. Het Hof heeft ten onrechte geen belang toegekend aan de mogelijkheid dat indien rente verschuldigd zou zijn geweest die niet inbaar zou zijn geweest.
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigBelanghebbende is werkzaam als zelfstandig kunstenaar en als docent. Voor zijn werkzaamheden als docent is…
Rechtbank Zeeland-West-Brabant|14 maart 2013|ECLI:NL:RBZWB:2013:CA2319
Belanghebbende is werkzaam als zelfstandig kunstenaar en als docent. Voor zijn werkzaamheden als docent is vereist dat belanghebbende als ‘professioneel’ beeldend kunstenaar werkzaam is. Verder heeft belanghebbende een eigen galerie. De rechtbank oordeelt dat de werkzaamheden als kunstenaar en als docent onlosmakelijk…
- BelastingrechtVennootschapsbelasting. Artikel 8 Wet Vpb. 1969. Art. 3.8 Wet IB 2001. De vrijval van een schuld ter zake van…
Parket bij de Hoge Raad|8 maart 2013|ECLI:NL:PHR:2013:BX9148
Vennootschapsbelasting. Artikel 8 Wet Vpb. 1969. Art. 3.8 Wet IB 2001. De vrijval van een schuld ter zake van ingehouden dividendbelasting die niet meer zal worden betaald behoort tot de belastbare winst.
- BelastingrechtCassatieVennootschapsbelasting. Artikel 8 Wet Vpb. 1969. Art. 3.8 Wet IB 2001. De vrijval van een schuld ter zake van…
Hoge Raad|8 maart 2013|ECLI:NL:HR:2013:BX9148
Vennootschapsbelasting. Artikel 8 Wet Vpb. 1969. Art. 3.8 Wet IB 2001. De vrijval van een schuld ter zake van ingehouden dividendbelasting die niet meer zal worden betaald behoort tot de belastbare winst.
- BelastingrechtVennootschapsbelasting. Art. 8 Wet Vpb 1969. ‘Paraplu-krediet’. Het meetekenen van een kredietfaciliteit als…
Parket bij de Hoge Raad|1 maart 2013|ECLI:NL:PHR:2013:BW6520
Vennootschapsbelasting. Art. 8 Wet Vpb 1969. ‘Paraplu-krediet’. Het meetekenen van een kredietfaciliteit als de onderhavige, waarbij de concernvennootschappen zich hoofdelijk voor het geheel aansprakelijk stellen, berust louter op de tussen de vennootschappen aanwezige vennootschapsrechtelijke betrekkingen, zodat de…
- BelastingrechtHoger beroepHet bedrag dat belanghebbende op basis van een ontnemingsprocedure aan de Staat moet betalen kan pas ten…
Gerechtshof Amsterdam|14 februari 2013|ECLI:NL:GHAMS:2013:BZ2280
Het bedrag dat belanghebbende op basis van een ontnemingsprocedure aan de Staat moet betalen kan pas ten laste van de winst worden gebracht in het jaar waarin hij het bedrag voldoet en derhalve (nog) niet in de onderhavige jaren. De inspecteur beschikte ten tijde van het vaststellen van de navorderingsaanslagen over…
- BelastingrechtInkomstenbelasting; art. 3.2 Wet IB 2001. De inbreng van een reeds door de belanghebbende bewoond pand bij de…
Parket bij de Hoge Raad|1 februari 2013|ECLI:NL:PHR:2013:BX4036
Inkomstenbelasting; art. 3.2 Wet IB 2001. De inbreng van een reeds door de belanghebbende bewoond pand bij de aanvang van een onderneming wordt gewaardeerd naar de waarde van het pand in bewoonde staat.
Zoektips
Een ECLI (ook kort, zoals HR:2020:2020), LJN of vindplaats (NJ 2019/123) opent direct de uitspraak. Gebruik aanhalingstekens voor een exacte woordgroep (“ontslag op staande voet”), OR voor alternatieven (huur OR pacht), een sterretje voor woorddelen (huur* vindt ook huurder) en een minteken om een woord uit te sluiten.