33 uitspraken gevonden
Sorteer op: Datum uitspraak
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigIB. Eiser maakt onvoldoende aannemelijk dat recreatiewoning kwalificeert voor hem als eigen woning als…
Rechtbank Den Haag|10 december 2025|ECLI:NL:RBDHA:2025:27089
IB. Eiser maakt onvoldoende aannemelijk dat recreatiewoning kwalificeert voor hem als eigen woning als bedoeld in artikel 3.111, van de Wet IB 2001. Verzuimboete terecht opgelegd.
- BelastingrechtHoger beroepHet hof is van oordeel dat belanghebbende in 2015 naar nationaal recht in Nederland woonde en binnenlands…
Gerechtshof 's-Hertogenbosch|10 december 2025|ECLI:NL:GHSHE:2025:3509
Het hof is van oordeel dat belanghebbende in 2015 naar nationaal recht in Nederland woonde en binnenlands belastingplichtig is. Toepassing van belastingverdragen staat daar niet aan in de weg. De aanslag IB/PVV 2015 is te hoog vastgesteld, ondanks dat de inspecteur zich terecht op interne compensatie heeft beroepen.…
- BelastingrechtHoger beroepHet hof is van oordeel dat belanghebbende in 2015 naar nationaal recht in Nederland woonde en binnenlands…
Gerechtshof 's-Hertogenbosch|10 december 2025|ECLI:NL:GHSHE:2025:3463
Het hof is van oordeel dat belanghebbende in 2015 naar nationaal recht in Nederland woonde en binnenlands belastingplichtig is. Toepassing van belastingverdragen staat daar niet aan in de weg. De aanslag IB/PVV 2015 is te laag vastgesteld; de inspecteur heeft zich terecht op interne compensatie beroepen. Verder is een…
- Bestuursrecht overigHoger beroepIB/PVV. Woonplaats. Inkomen uit sparen en beleggen. Aftrek ter voorkoming van dubbele belasting.
Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden|7 oktober 2025|ECLI:NL:GHARL:2025:6249
IB/PVV. Woonplaats. Inkomen uit sparen en beleggen. Aftrek ter voorkoming van dubbele belasting.
- BelastingrechtHoger beroepAanslagen IB/PVV 2015, 2016 en 2017. Geen schending hoorplicht. Op de zaak betrekking hebbende stukken…
Gerechtshof Den Haag|30 september 2025|ECLI:NL:GHDHA:2025:2118
Aanslagen IB/PVV 2015, 2016 en 2017. Geen schending hoorplicht. Op de zaak betrekking hebbende stukken. Vereiste aangifte niet gedaan; bewijslast omgekeerd en verzwaard. Geen buitenlandse belastingplicht. Redelijke schatting; geen dubbele heffing en terecht geen rekening gehouden met conservatoir beslag en…
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigArtikel 14 id 2 Wbr, hoofdverblijfcriterium.
Rechtbank Zeeland-West-Brabant|29 september 2025|ECLI:NL:RBZWB:2025:6469
Artikel 14 id 2 Wbr, hoofdverblijfcriterium.
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigInkomstenbelasting, schending hoorrecht, fiscaal inwoner Nederland of Verenigde Staten
Rechtbank Zeeland-West-Brabant|11 september 2025|ECLI:NL:RBZWB:2025:6063
Inkomstenbelasting, schending hoorrecht, fiscaal inwoner Nederland of Verenigde Staten
- BelastingrechtHoger beroepIB/PVV. Op de zaak betrekking hebbende stukken. Woonplaats. Heffingsbevoegdheid. Vertrouwensbeginsel.
Gerechtshof Amsterdam|29 augustus 2025|ECLI:NL:GHAMS:2025:3428
IB/PVV. Op de zaak betrekking hebbende stukken. Woonplaats. Heffingsbevoegdheid. Vertrouwensbeginsel.
- BelastingrechtEerste aanleg - meervoudigInkomstenbelasting. Belastingverdrag NL-VK. Piloot. Is Nederland heffingsbevoegd over het inkomen uit…
Rechtbank Noord-Holland|20 augustus 2025|ECLI:NL:RBNHO:2025:9926
Inkomstenbelasting. Belastingverdrag NL-VK. Piloot. Is Nederland heffingsbevoegd over het inkomen uit dienstbetrekking van eiser volgens de tiebreaker-bepaling van het belastingverdrag NL-VK? Beroep gegrond.
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigEiser komt uit Oekraïne en verzoekt om toepassing van de 30%-regeling. De Belastingdienst wees dit verzoek…
Rechtbank Noord-Holland|23 juli 2025|ECLI:NL:RBNHO:2025:8618
Eiser komt uit Oekraïne en verzoekt om toepassing van de 30%-regeling. De Belastingdienst wees dit verzoek af, omdat eiser al in Nederland woonde en werkte bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst en omdat het motief van zijn komst naar Nederland niet gelegen zou zijn in de dienstbetrekking. De rechtbank oordeelt…
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigDe beroepen zijn gegrond. De in aanmerking te nemen huuropbrengst voor de jaren 2019 en 2020 is…
Rechtbank Zeeland-West-Brabant|16 juli 2025|ECLI:NL:RBZWB:2025:4605
De beroepen zijn gegrond. De in aanmerking te nemen huuropbrengst voor de jaren 2019 en 2020 is respectievelijk € 13.750 en € 14.000. Verder is de kostenvergoeding (2020) tot een te laag bedrag vastgesteld en heeft belanghebbende recht op ISV.
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigIB/PVV; Kwalificerend buitenlandse belastingplichtige; Schumacker
Rechtbank Zeeland-West-Brabant|9 juli 2025|ECLI:NL:RBZWB:2025:4357
IB/PVV; Kwalificerend buitenlandse belastingplichtige; Schumacker
- BelastingrechtHoger beroepArt. 4 AWR: fiscale woonplaats erflater.
Gerechtshof Amsterdam|8 juli 2025|ECLI:NL:GHAMS:2025:2356
Art. 4 AWR: fiscale woonplaats erflater.
- BelastingrechtHoger beroepArt. 4 AWR: fiscale woonplaats erflater.
Gerechtshof Amsterdam|8 juli 2025|ECLI:NL:GHAMS:2025:2357
Art. 4 AWR: fiscale woonplaats erflater.
- BelastingrechtHoger beroepIB/PVV 2018, belastingrente en proceskostenvergoeding (PKV). Het materiële geschil gaat over de aftrek van…
Gerechtshof 's-Hertogenbosch|2 juli 2025|ECLI:NL:GHSHE:2025:1860
IB/PVV 2018, belastingrente en proceskostenvergoeding (PKV). Het materiële geschil gaat over de aftrek van rente van schulden die behoren tot de eigen woningschuld alsmede rente op een restschuld vervreemde eigen woning. Volgens het hof is geen recht op een hogere aftrek dan reeds is toegekend. Het hof vermindert wel…
- BelastingrechtCBb; weigering energie-investeringsaftrek; omvang bedrijfsmiddel; aanschaffings- of voortbrengingskosten…
Parket bij de Hoge Raad|20 juni 2025|ECLI:NL:PHR:2025:698
CBb; weigering energie-investeringsaftrek; omvang bedrijfsmiddel; aanschaffings- of voortbrengingskosten; evenredigheidsbeginsel.
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigEiseres maakt niet aannemelijk dat zij ter zake van de verkrijging van een woning aan het…
Rechtbank Den Haag|5 juni 2025|ECLI:NL:RBDHA:2025:9995
Eiseres maakt niet aannemelijk dat zij ter zake van de verkrijging van een woning aan het hoofdverblijfcriterium voldoet. Het verlaagde overdrachtsbelastingtarief is terecht niet toegepast. Beroep ongegrond.
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigAanslag IB/PVV, studiekostenaftrek, ongegrond.
Rechtbank Zeeland-West-Brabant|5 juni 2025|ECLI:NL:RBZWB:2025:3525
Aanslag IB/PVV, studiekostenaftrek, ongegrond.
- BelastingrechtHoger beroepInkomsten uit carrouselfraude, omkering en verzwaring bewijslast. Belanghebbende heeft over 2013, 2014 en…
Gerechtshof 's-Hertogenbosch|21 mei 2025|ECLI:NL:GHSHE:2025:1410
Inkomsten uit carrouselfraude, omkering en verzwaring bewijslast. Belanghebbende heeft over 2013, 2014 en 2015 geen aangiften IB/PVV en Zvw gedaan. Voor 2013 en 2014 was hij niet uitgenodigd maar voor 2015 wel. De inspecteur maakt voor 2013 en 2014 niet aannemelijk dat het belanghebbende was die inkomsten had genoten…
- BelastingrechtEerste aanleg - enkelvoudigtot en met 24/3145. Beroep op het vertrouwensbeginsel slaagt voor de belastingjaren 2018 en 2019…
Rechtbank Zeeland-West-Brabant|16 mei 2025|ECLI:NL:RBZWB:2025:3058
tot en met 24/3145. Beroep op het vertrouwensbeginsel slaagt voor de belastingjaren 2018 en 2019. Belanghebbende mocht vertrouwen ontlenen aan de vrijstellingsverklaringen loonheffingen die de inspecteur heeft afgegeven. Het beroep met betrekking tot belastingjaar 2020 is ongegrond.
Zoektips
Een ECLI (ook kort, zoals HR:2020:2020), LJN of vindplaats (NJ 2019/123) opent direct de uitspraak. Gebruik aanhalingstekens voor een exacte woordgroep (“ontslag op staande voet”), OR voor alternatieven (huur OR pacht), een sterretje voor woorddelen (huur* vindt ook huurder) en een minteken om een woord uit te sluiten.