19 uitspraken gevonden
Sorteer op: Datum uitspraak
- BelastingrechtHoger beroepArt. 14 Wbr. Belanghebbende maakt niet aannemelijk dat zij ter zake van de verkrijging van een vakantiewoning…
Gerechtshof Den Haag|3 maart 2026|ECLI:NL:GHDHA:2026:338
Art. 14 Wbr. Belanghebbende maakt niet aannemelijk dat zij ter zake van de verkrijging van een vakantiewoning / recreatiewoning aan het hoofdverblijfcriterium voldoet. Het verlaagde overdrachtsbelastingtarief is niet van toepassing. Hoger beroep ongegrond.
- BelastingrechtHoger beroepAanslagen IB/PVV 2015, 2016 en 2017. Geen schending hoorplicht. Op de zaak betrekking hebbende stukken…
Gerechtshof Den Haag|30 september 2025|ECLI:NL:GHDHA:2025:2118
Aanslagen IB/PVV 2015, 2016 en 2017. Geen schending hoorplicht. Op de zaak betrekking hebbende stukken. Vereiste aangifte niet gedaan; bewijslast omgekeerd en verzwaard. Geen buitenlandse belastingplicht. Redelijke schatting; geen dubbele heffing en terecht geen rekening gehouden met conservatoir beslag en…
- BelastingrechtHoger beroep30% regeling woonplaats. Belanghebbende komt vanuit Turkije naar Nederland met visum voor 15 dagen, vraagt…
Gerechtshof Den Haag|19 maart 2025|ECLI:NL:GHDHA:2025:508
30% regeling woonplaats. Belanghebbende komt vanuit Turkije naar Nederland met visum voor 15 dagen, vraagt asiel aan en verblijft in AZC. Na aantal maanden sluit hij arbeidsovereenkomst in Nederland. Werkgever vraagt verblijfsvergunning als kennismigrant aan. Hof oordeelt dat ten tijde van het sluiten van de…
- BelastingrechtHoger beroepArtikel 14 BVR. Uitleg van het criterium: “anders dan tijdelijk als hoofdverblijf gaan gebruiken”. Dat het…
Gerechtshof Den Haag|12 december 2024|ECLI:NL:GHDHA:2024:2606Aangehaald in 5 uitspraken
Artikel 14 BVR. Uitleg van het criterium: “anders dan tijdelijk als hoofdverblijf gaan gebruiken”. Dat het gebruik als hoofdverblijf twee jaar na de verkrijging is aangevangen, verhindert in dit geval niet dat het verlaagde tarief kan worden toegepast.
- BelastingrechtHoger beroepArt. 10e Uitvoeringsbesluit loonbelasting 1965 Belanghebbende, afkomstig uit India, heeft met een…
Gerechtshof Den Haag|26 november 2024|ECLI:NL:GHDHA:2024:2261
Art. 10e Uitvoeringsbesluit loonbelasting 1965 Belanghebbende, afkomstig uit India, heeft met een studentenvisum een jaar in België gestudeerd en is daarna onder de regeling “zoekjaar afgestudeerden” naar Nederland gekomen om een baan te vinden. In Nederland heeft hij enige tijd als uitzendkracht gewerkt en daarna een…
- BelastingrechtHoger beroepAanslagen IB/PVV 2017 en 2018. Belanghebbende ontvangt in 2007 ontslagvergoeding die hij inbrengt in…
Gerechtshof Den Haag|21 mei 2024|ECLI:NL:GHDHA:2024:850
Aanslagen IB/PVV 2017 en 2018. Belanghebbende ontvangt in 2007 ontslagvergoeding die hij inbrengt in stamrecht-BV. Stamrechtuitkeringen in 2017 en 2018. Belanghebbende is dan inwoner van de VS maar beschikt niet over verdragsverklaring. Voor 2017: niet meer in geschil dat het gelijkheidsbeginsel is geschonden. De…
- BelastingrechtHoger beroepAanslag IB/PVV 2017. Inwoner van Malta die niet beschikt over verdragsverklaring geniet stamrechtuitkeringen…
Gerechtshof Den Haag|7 november 2023|ECLI:NL:GHDHA:2023:2727
Aanslag IB/PVV 2017. Inwoner van Malta die niet beschikt over verdragsverklaring geniet stamrechtuitkeringen. Algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Schending van het gelijkheidsbeginsel en het vertrouwensbeginsel. De stamrechtuitkeringen zijn ten onrechte tot het belastbare inkomen uit werk en woning gerekend.
- BelastingrechtHoger beroepArt. 10e, lid 2, letter b, Uitvoeringsbesluit loonbelasting 1965; toepassing van de 30%-bewijsregel…
Gerechtshof Den Haag|19 juli 2023|ECLI:NL:GHDHA:2023:1437
Art. 10e, lid 2, letter b, Uitvoeringsbesluit loonbelasting 1965; toepassing van de 30%-bewijsregel. Belanghebbende kwalificeert niet als een door een inhoudingsplichtige uit een ander land aangeworven werknemer omdat zij ten tijde van het aangaan van de arbeidsovereenkomst reeds in Nederland werkzaam was. De…
- BelastingrechtHoger beroepAanslagen IB/PVV 2014 en 2015. Artt. 4.12 en 7.5, lid 1, Wet IB 2001. Vermindering en saldering van…
Gerechtshof Den Haag|27 juni 2023|ECLI:NL:GHDHA:2023:1446
Aanslagen IB/PVV 2014 en 2015. Artt. 4.12 en 7.5, lid 1, Wet IB 2001. Vermindering en saldering van rekening-courantschuld van dga vormen inkomen uit aanmerkelijk belang. Art. 7.8, lid 6, Wet IB 2001. Belanghebbende kan niet worden aangemerkt als kwalificerende buitenlandse belastingplichtige. Hypotheekrenteaftrek.…
- BelastingrechtHoger beroepBelanghebbende is op grond van nationale wetgeving zowel inwoner van Nederland als van Marokko. Op grond van…
Gerechtshof Den Haag|14 maart 2023|ECLI:NL:GHDHA:2023:556
Belanghebbende is op grond van nationale wetgeving zowel inwoner van Nederland als van Marokko. Op grond van het belastingverdrag tussen Nederland en Marokko wordt belanghebbende aangemerkt als inwoner van Marokko, zodat belanghebbende beperkt binnenlands belastingplichtig is. De heffingsbevoegdheid over het loon dat…
- BelastingrechtHoger beroepBelanghebbende heeft van 1 april 2004 tot en met 28 april 2012 werkzaamheden verricht als piloot voor…
Gerechtshof Den Haag|12 januari 2021|ECLI:NL:GHDHA:2021:20
Belanghebbende heeft van 1 april 2004 tot en met 28 april 2012 werkzaamheden verricht als piloot voor Ryanair. Hij was bij Ryanair werkzaam via een Brits uitzendbureau. Belanghebbende was in deze periode achtereenvolgens in Spanje en Italië gestationeerd. De Inspecteur heeft over de jaren 2004 tot en met 2011…
- BelastingrechtHoger beroepInzake de jaren 2009 en 2010 legt de Inspecteur navorderingsaanslagen IB/PVV, Zvw en vergrijpboetes aan…
Gerechtshof Den Haag|8 december 2020|ECLI:NL:GHDHA:2020:2762Aangehaald in 5 uitspraken
Inzake de jaren 2009 en 2010 legt de Inspecteur navorderingsaanslagen IB/PVV, Zvw en vergrijpboetes aan belanghebbende op. De Inspecteur maakt niet aannemelijk dat sprake is van een nieuw feit, dan wel dat belanghebbende te kwader trouw was, zodat de aanslagen en beschikkingen over 2009 en 2010 worden vernietigd.…
- BelastingrechtHoger beroepBelanghebbende is een naar Nederlands recht opgerichte vennootschap. In 2008 is haar statutaire directie…
Gerechtshof Den Haag|24 juni 2020|ECLI:NL:GHDHA:2020:1044
Belanghebbende is een naar Nederlands recht opgerichte vennootschap. In 2008 is haar statutaire directie vanuit Nederland verplaatst naar Malta. Op Malta maakt zij gebruik van het “remittance base”-regime. In de jaren 2011 en 2012 heeft belanghebbende in haar aangiften vennootschapsbelasting een belastbare winst…
- BelastingrechtHoger beroepBelangh. werkt vanaf oktober 2012 tot en met augustus 2013 in Rusland voor een Russische werkgever. Verder…
Gerechtshof Den Haag|25 februari 2020|ECLI:NL:GHDHA:2020:389
Belangh. werkt vanaf oktober 2012 tot en met augustus 2013 in Rusland voor een Russische werkgever. Verder geniet hij pensioen en inkomen uit een stamrechtvennootschap. De eigen woning in Nederland heeft hij aangehouden. In Rusland had hij een huurflat. Bankrekeningen, auto, lidmaatschappen e.d werden in Nederland…
- BelastingrechtHoger beroepBelanghebbende is een naar Nederlands recht opgerichte vennootschap. In 2006 is haar statutaire directie…
Gerechtshof Den Haag|19 februari 2020|ECLI:NL:GHDHA:2020:281
Belanghebbende is een naar Nederlands recht opgerichte vennootschap. In 2006 is haar statutaire directie vanuit Nederland verplaatst naar Singapore. Belanghebbende is in Singapore als inwoner in de heffing betrokken. In het onderhavige jaar (2010) heeft belanghebbende dividenden uitgekeerd aan haar op Sint Maarten…
- BelastingrechtHoger beroepBelanghebbende bezit een woning te B en huurt daarnaast een woning in N. Belanghebbende stelt dat de…
Gerechtshof Den Haag|12 juni 2018|ECLI:NL:GHDHA:2018:1416
Belanghebbende bezit een woning te B en huurt daarnaast een woning in N. Belanghebbende stelt dat de koopwoning zijn centrale levensplaats vormt en verantwoordt de woning in de aangifte IB/PVV 2014 als eigen woning in box 1. De huurwoning wordt volgens belanghebbende slechts gebruikt als ‘werkwoning’, gezien het feit…
- BelastingrechtHoger beroepIn geschil is de woonplaats van belanghebbende, die zowel een band met Nederland als de Verenigde Staten…
Gerechtshof Den Haag|30 mei 2018|ECLI:NL:GHDHA:2018:1780
In geschil is de woonplaats van belanghebbende, die zowel een band met Nederland als de Verenigde Staten heeft. Hof Den Haag oordeelt in de eerste plaats dat belanghebbende voor de toepassing van art. 4 AWR inwoner van Nederland is, omdat belanghebbende in de onderhavige jaren een duurzame band van persoonlijke aard…
- BelastingrechtHoger beroepInkomstenbelasting. Woonplaats. Binnenlandse belastingplicht. In geschil is of belanghebbende (en haar…
Gerechtshof Den Haag|25 juni 2014|ECLI:NL:GHDHA:2014:2182
Inkomstenbelasting. Woonplaats. Binnenlandse belastingplicht. In geschil is of belanghebbende (en haar echtgenoot) door de inspecteur terecht in de belastingheffing zijn betrokken als binnenlandse belastingplichtigen en, bij bevestigende beantwoording, of de afkoop van de oudedagslijfrente, de afkoop van het stamrecht…
- BelastingrechtHoger beroepOmzetbelasting. Belanghebbende exploiteert een raamprostitutiebedrijf. In geschil is (1) of sprake is van…
Gerechtshof Den Haag|11 januari 2013|ECLI:NL:GHDHA:2013:4092
Omzetbelasting. Belanghebbende exploiteert een raamprostitutiebedrijf. In geschil is (1) of sprake is van willekeur, doordat - zoals belanghebbende stelt - de Inspecteur ondernemers in de hotelbranche met gelijke prestaties als die van belanghebbende voor de toepassing van het algemene tarief van omzetbelasting buiten…
Zoektips
Een ECLI (ook kort, zoals HR:2020:2020), LJN of vindplaats (NJ 2019/123) opent direct de uitspraak. Gebruik aanhalingstekens voor een exacte woordgroep (“ontslag op staande voet”), OR voor alternatieven (huur OR pacht), een sterretje voor woorddelen (huur* vindt ook huurder) en een minteken om een woord uit te sluiten.