Rechtbank Rotterdam, eerste aanleg - meervoudig strafrecht overig

ECLI:NL:RBROT:2025:13803

Op 28 November 2025 heeft de Rechtbank Rotterdam een eerste aanleg - meervoudig procedure behandeld op het gebied van strafrecht overig, wat onderdeel is van het strafrecht. Het zaaknummer is 71/292744-24, bekend onder identificatienummer ECLI:NL:RBROT:2025:13803. De plaats van zitting was Rotterdam.

Soort procedure:
Instantie:
Rechtsgebied:
Zaaknummer(s):
71/292744-24
Datum uitspraak:
28 November 2025
Datum publicatie:
28 November 2025

Indicatie

26Espeon. Onderzoek naar Common Law, een ideologische variant binnen de soevereinenbeweging.

Vrijspraak van deelneming aan de criminele organisatie kerngroep CLNE/Volksraad. Dat verdachte een aandeel heeft gehad in gedragingen die strekken tot of rechtstreeks verband houden met de verwezenlijking van het oogmerk van de organisatie dan wel deze gedragingen heeft ondersteund, is onvoldoende gebleken.

Vrijspraak van deelneming organisatie Sapientes ab Oriente. Er kan niet bewezen worden dat Sapientes ab Oriente het oogmerk had om (terroristische) misdrijven te plegen en aangemerkt moet worden als een terroristische dan wel criminele organisatie.

Uitspraak

Rechtbank Rotterdam

Team straf 1

Parketnummer: 71/292744-24

Datum uitspraak: 28 november 2025

Tegenspraak

Vonnis van de rechtbank Rotterdam, meervoudige kamer voor strafzaken, in de zaak tegen de verdachte:

[verdachte] ,

geboren te [geboorteplaats] op [geboortedatum 1] 1965,

ingeschreven in de basisregistratie personen op het adres

[adres] [postcode] [plaats] ,

raadsvrouw mr. D. van den Broek, advocaat te Utrecht.

1
Onderzoek op de terechtzitting

Gelet is op het onderzoek op de terechtzittingen van 9 en 10 december 2024 en 7 maart, 21 mei, 7, 13, 16, 27 en 30 oktober 2025. Het onderzoek is gesloten op 28 november 2025.

2
Tenlastelegging

Aan de verdachte is ten laste gelegd hetgeen is vermeld in de vordering nadere omschrijving tenlastelegging, waarbij de oorspronkelijke opgave van de feiten op vordering van de officier van justitie is gewijzigd. De tekst van de nader omschreven tenlastelegging is als bijlage I aan dit vonnis gehecht.

De verdachte wordt – kort samengevat – verweten:

- het medeplegen van deelneming aan terroristische en criminele organisaties, CLNE/Volksraad en SaO, in de periode van 1 augustus 2022 tot en met 26 september 2024 (feit 1);

- het medeplegen van het voorbereiden van het opzettelijk iemand wederrechtelijk van de vrijheid beroven of beroofd houden, begaan met een terroristisch oogmerk, door het plan ‘Operatie Enduring Freedom’ voorhanden te hebben, presentaties daarover te volgen en het oefenen met portofoons in de periode 1 januari 2023 tot en met 26 september 2024 (feit 2 primair), dan wel training voor terrorisme (feit 2 subsidiair).

3
Eis officier van justitie

De officier van justitie, mrs. G. Sannes en D. Grip heeft gevorderd:

vrijspraak van het onder 2 ten laste gelegde;

bewezenverklaring van het onder 1 ten laste gelegde;

veroordeling van de verdachte tot een gevangenisstraf voor de duur van 18 maanden met aftrek van voorarrest, waarvan 6 maanden voorwaardelijk, met een proeftijd van 2 jaar.

4
Begrijpelijkheid dagvaarding

De verdachte wordt onder feit 1 verweten dat zij heeft deelgenomen aan verschillende terroristische/criminele organisaties. De rechtbank merkt op dat het voor de begrijpelijkheid van de tenlastelegging en een eventuele bewezenverklaring beter was geweest om het verwijt per organisatie ten laste te leggen.

5
Aanleiding onderzoek 26Espeon

Op 12 maart 2024 heeft de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) een ambtsbericht verstrekt met daarin informatie over personen die bij ‘Common Law Nederland Earth’ (CLNE) betrokken zouden zijn.

Volgens het Kennis- en Expertisecentrum CTER van de politie is de 'Common Law beweging', een ideologische variant binnen de soevereinenbeweging. Het volk heeft in volgens de beweging het recht om zich te bewapenen en te verdedigen. Aanhangers van de ideologie roepen op tot het arresteren van 'vijanden van het vrije Nederlandse volk' en bepleiten hun berechting voor tribunalen. Indien nodig mag bij de arrestaties wat hen betreft dodelijk geweld gebruikt worden. Het ambtsbericht bevatte verder informatie over een CLNE-bijeenkomst waarbij aanwezigen zeiden bereid te zijn geweld tegen autoriteiten te gebruiken en over de handel in illegale vuurwapens.

Naar aanleiding van dit ambtsbericht is onderzoek 26Espeon gestart. Binnen het onderzoek zijn in totaal tien verdachten aangehouden en vonden doorzoekingen plaats, waarbij op verschillende locaties onder meer vuurwapens en munitie in beslag werden genomen.

6
Waardering van het bewijs
6.1.

Feit 1: Vrijspraak deelneming terroristische dan wel criminele organisatie CLNE/Volksraad

6.1.1.

Standpunt officier van justitie

Deelneming aan de criminele organisatie CLNE is wettig en overtuigend te bewijzen. De kerngroep van CLNE is een samenwerkingsverband tussen meerdere personen met enige duurzaamheid en structuur en vormde aldus een organisatie zoals bedoeld in artikel 140 Sr. Tot die kerngroep behoorden de verdachten [medeverdachte 1] en [medeverdachte 2] . De organisatie had het oogmerk op te ruien tot een terroristisch misdrijf, en het plegen van ambtsdwang en dwang.

De verdachte is op 20 oktober 2022 lid geworden van de kerngroep van CLNE. In augustus 2022 heeft zij een aandeel in de organisatie gehad door een welkomstbrief op te stellen. Vanaf augustus 2022 heeft de verdachte bijeenkomsten van CLNE georganiseerd en gefaciliteerd. Zij was ook betrokken bij het uitreiken van de ‘Kennisgeving en bevel tot verplaatsing’ aan verschillende autoriteiten in de regio Twente. Van betrokkenheid bij Volksraad is niet gebleken.

Gelet op haar rol moet ook wetenschap van het misdadig oogmerk van CLNE worden verondersteld.

6.1.2.

Juridisch kader

Artikel 140 en 140a van het Wetboek van Strafrecht

Van een criminele organisatie is sprake wanneer er een samenwerkingsverband is, met een zekere duurzaamheid en structuur, tussen de verdachte en ten minste één andere persoon. Daarbij hoeft niet komen vast te staan dat een persoon moet hebben samengewerkt, of bekend moet zijn geweest met alle andere personen die deel uitmaken van de organisatie of dat de samenstelling van het samenwerkingsverband steeds dezelfde is. Een dergelijk samenwerkingsverband kan blijken uit de onderlinge verdeling van werkzaamheden of onderlinge afstemming van activiteiten van deelnemers binnen de organisatie met het oog op het bereiken van het gemeenschappelijke doel van de organisatie. Van deelneming aan een organisatie als bedoeld in artikel 140 van het Wetboek van Strafrecht kan slechts sprake zijn, indien de verdachte behoort tot het samenwerkingsverband en een aandeel heeft in, dan wel deze ondersteunt, gedragingen die strekken tot of rechtstreeks verband houden met de verwezenlijking van het in dat artikel bedoelde oogmerk.

Het is niet vereist dat het plegen van misdrijven de voornaamste bestaansgrond van de organisatie is. Het gaat bij het misdrijf van artikel 140 Sr ook niet om het daadwerkelijk gepleegd zijn van misdrijven, maar om het ‘oogmerk’ tot het plegen van misdrijven. Voor dat oogmerk kan ook het naaste doel van de organisatie volstaan. Dat oogmerk behoeft in de tenlastelegging niet nader omschreven te zijn, maar zal uit de bewijsmiddelen moeten blijken. Daarbij kan onder meer betekenis toekomen aan de planmatigheid of stelselmatigheid van de met het oog op dit doel verrichte activiteiten van deelnemers binnen de organisatie.

Het oogmerk van een organisatie als bedoeld in art. 140a Sr moet zijn gericht op het plegen van (specifieke) misdrijven die zijn opgesomd in art. 83 Sr, mits die worden begaan met het in artikel 83a Sr omschreven terroristisch oogmerk. Hieronder wordt verstaan het oogmerk om onder meer een overheid wederrechtelijk te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden, dan wel de fundamentele politieke of constitutionele structuren van een land ernstig te ontwrichten of te vernietigen.

6.1.3.

Beoordeling

6.1.3.1. Gedachtegoed Common Law

Tijdens het onderzoek zijn bij verschillende verdachten documenten aangetroffen die betrekking hebben op het Common Law gedachtegoed. De [medeverdachte 1] heeft verklaard dat zij rond 2013 in aanraking is gekomen met het Common Law gedachtegoed van [naam] en dat zij documenten van hem vanuit het Engels naar het Nederlands heeft vertaald.

In het document Resolutie van het soevereine Nederlandse volk - onder andere gedeeld in de CL.NL.earth Kerngroep op 16 oktober 2022 en aangetroffen op de CLNE-website in september 2022 - staat dat de huidige overheid, haar instituties en haar wetten alle legitimiteit ontberen. Onderdelen van de traditionele media en wetenschap zouden onder invloed/controle staan van een buitenlandse elite die het volk zou misleiden en knechten. Het volk wordt in het document opgeroepen om bij te dragen aan de aanhouding en de berechting van vijanden van het volk.

In het persbericht Opzegging staat en koning/ Uitroepen soeverein grondgebied van Nederland van wij de levende vrouwen en mannen, d.d. 17 juli 2022 - aangetroffen bij [medeverdachte 1] - staat dat het volk alle macht moet terug claimen en daartoe moet een nieuw soeverein grondgebied worden opgeëist. Daarbij werden de banden met kroon en staat der Nederlanden verbroken door ‘Wij de Mensen van Vlees en Bloed’.

In het document Kennisgeving en bevel tot plaatsvervanging - aangetroffen bij [medeverdachte 1] en de [medeverdachte 2] en de verdachte en op de website van CLNE - staat dat vertegenwoordigers van de huidige overheid moeten worden aangesproken op hun verantwoordelijkheden en misdaden. Het moet dwingend worden duidelijk gemaakt om plaats te maken voor rechtmatige vertegenwoordigers van het Common Law rechtssysteem.

In het document The Common Law Sheriff Trainings Handboek. Sheriffs training handleiding in Gewoonterecht - aangetroffen bij [medeverdachte 2] , de [medeverdachte 3] en op de website van CLNE - staat dat gewapende sheriffs onderdeel zijn het Common Law rechtssysteem. Sheriffs hebben handhavings- en opsporingsbevoegdheden en zij hebben een leidende rol in de strijd tegen de huidige overheid.

Ook in het document Jij bent de Vonk Ethische Code en Ambtseed - aangetroffen bij [medeverdachte 1] en [medeverdachte 2] - staat dat de sheriffs een grote rol hebben bij het bevorderen van het Common Law gedachtegoed en haar instituties. De sheriffs mogen geweld toepassen.

Op het YouTube kanaal van [accountnaam] is een video gepost van een gesprek met [medeverdachte 1] en [medeverdachte 2] van 2 september 2022 waarin [medeverdachte 2] zegt:

Ze zijn ook onwettig natuurlijk. We zitten met een onbeëdigd kabinet

eigenlijk, die een buitenlandse entiteit dienen. En daardoor hebben we zelfs de verplichting om ze eruit te werken.”

Zorg dat je een sterke achterhoede hebt als er acties worden uitgevoerd. Dat we een beetje massa hebben als, als er acties zijn.”

“Een mi-, een groepje militieleden zouden op een soort waarschuwing sein kunnen wachten van de lokale vredeshandhavers, de vredesofficieren, of sheriffs en hulpsheriffs.

En naar een bepaalde plek, of bij een bepaalde plek in de buurt komen. Kort voor het moment dat daar een actie plaatsvindt, zeg een kwartier, dan geef je de echte plek door zodat je, zodat de sheriffs en de handhavers een man of 30, 50 of 80, misschien wel meer, achter zich hebben staan bij zo'n actie.”

Ja, bij een arrestatie ga je natuurlijk ook niet vriendelijk vragen of de personen in kwestie met je mee, met je mee wil gaan. Dat maak je ook duidelijk en als er niet meegewerkt wordt, dan neem je zo iemand mee.”

“Ja, we hebben het recht ons te verdedigen. En alles dat ons lief is. Dan gaan we ook doen.”

[medeverdachte 1] heeft vervolgens gezegd: “Ja, en we hebben ook het recht om onze grond terug te claimen. (…) Dat hebben we gedaan op 17 juli, en ehm, maar vandaar uit kunnen we zeggen, ja jongens het is de grond waarop wij geboren zijn. En wij hebben alle recht, vanuit ons geboorterecht, om degenen die ons niet goed behandelen om die weg te zetten. Om die te arresteren.”

Conclusie rechtbank

Uit de documenten en de video blijkt dat Common Law zich keert tegen de huidige overheid en een samenleving beoogt waarin mensen in kleinere verbanden beslissingen nemen en recht spreken. Binnen deze samenleving is een rol weggelegd voor bewapende sheriffs die zorgen voor opsporing en handhaving, arrestaties en het bestrijden van de vijanden van het volk.

6.1.3.2. Organisatie CLNE/Volksraad

In 2022 is [medeverdachte 1] in contact gekomen met andere mensen die zich in Nederland bezighielden met het Common Law gedachtegoed. Hieruit is in het voorjaar van 2022 Common Law Nederland (hierna: CLNL) ontstaan. Naast [medeverdachte 1] was ook [medeverdachte 2] hierbij betrokken. Dit blijkt onder meer uit hun betrokkenheid bij de Opzegging Staat en Koning op 17 juli 2022 door CLNL.

In augustus 2022 heeft er een afsplitsing van CLNL plaatsgevonden die onder de naam Common Law Nederland Earth (hierna: CLNE) verder is gegaan. Onder anderen [medeverdachte 1] en [medeverdachte 2] waren hierbij betrokken en vormden met anderen een kerngroep.

Vanuit de CLNE kerngroep zijn er diverse Telegram chatgroepen aangemaakt waaronder CLNL Earth Kerngroep (met als deelnemers onder anderen [medeverdachte 1] , [medeverdachte 2] en de verdachte), Kartrekkers (met als deelnemers onder anderen [medeverdachte 1] , [medeverdachte 2] en [medeverdachte 3] ) en CL Sheriff’s Nederland (met als deelnemers onder anderen [medeverdachte 2] , [medeverdachte 1] , [medeverdachte 3] en de verdachte).

De kerngroep heeft regelmatig (wekelijks/tweewekelijks) overleggen georganiseerd, zowel fysiek als online. Binnen de kerngroep waren met name [medeverdachte 1] en [medeverdachte 2] heel actief. [medeverdachte 1] was voorzitter tijdens de vergaderingen, hield notulen bij en verspreide agenda’s en verslagen van de vergaderingen. Zij deelde veel Common Law documenten en hield contact met gelijkgestemden. Ook hield zij zich bezig met kleding voor de sheriffs en wierf mensen voor bepaalde functies. Zij was betrokken bij het opzetten van de CLNE website waarop Common Law documenten stonden. [medeverdachte 2] was vanuit de kerngroep de kartrekker van de sheriffs en onderhield het contact met de sheriffs. Hij was beheerder van de chatgroep CL Sheriff’s Nederland en organiseerde bijeenkomsten voor de sheriffs.

In april 2024 is CLNE onder de naam Volksraad voortgezet. Onder de naam Volksraad hebben er diverse vergaderingen/bijeenkomsten plaatsgevonden.

Conclusie

Uit voorgaande beschrijving volgt naar het oordeel van de rechtbank dat er binnen de CLNE een kerngroep was met een taak/rolverdeling en een zekere duurzaamheid tussen meerdere personen. Dat er geen sprake was van een duidelijke hiërarchie binnen de CLNE kerngroep, doet niet af aan het feit dat er sprake was van een (horizontale) organisatiestructuur was. De kerngroep wordt aangemerkt als een organisatie.

6.1.3.3. Oogmerk van de organisatie

Met de officier van justitie is de rechtbank van oordeel dat niet kan worden bewezen dat de kerngroep het oogmerk had op het plegen van de terroristische misdrijven die op de tenlastelegging staan. Van een terroristische organisatie was dan ook geen sprake. De vraag is of de kerngroep kan worden aangemerkt als een criminele organisatie.

In diverse Common Law documenten, zoals het document The Common Law Sheriff Trainings Handboek wordt gesproken over het uitvoeren van burgerarrestaties, bewapende sheriffs, milities en tribunalen en het opzetten van een republiek. Deze documenten en de inhoud ervan zijn gedeeld tijdens bijeenkomsten of via video’s, chatgroepen en Telegram.

Door [medeverdachte 1] en [medeverdachte 2] wordt in de voornoemde video op YouTube opgeroepen de huidige regering omver te werpen en met dat doel met veel mensen gezagsdragers te arresteren en te berechten. Er wordt daarmee opgeruid tot een terroristisch misdrijf namelijk wederrechtelijke vrijheidsberoving met een terroristisch oogmerk.

Het oogmerk van CLNE was verder gericht op het plegen van ambtsdwang en dwang. Tijdens een CLNE actieweek in februari 2023 zijn er documenten genaamd “Kennisgeving en bevel tot plaatsvervanging” uitgereikt en verspreid om uitgereikt te worden. In het document worden vertegenwoordigers van de (huidige) overheid opgeroepen om over te stappen naar Common Law door een nieuwe eed af te leggen en volgens het gewoonterecht het werk te blijven doen. Zij dienen zich niet te verzetten tegen de Common Law vertegenwoordigers op straffe van vervolging. De bedoeling van de kennisgevingen is dat ambtenaren (vertegenwoordigers van de huidige overheid) hun werk niet meer uitvoeren naar geldend recht, maar naar de bepalingen van Common Law. Er is sprake van ambtsdwang en dwang. Dat de uitgereikte kennisgevingen niet hebben geleid tot het beoogde doel, doet aan het oogmerk niets af.

Conclusie

Gelet op het voorgaande is de rechtbank van oordeel dat de kerngroep CLNE/Volksraad een criminele organisatie is. Niet blijkt dat met de naamswijziging ook het doel van deze organisatie is gewijzigd. Daarom wordt ook de kerngroep van Volksraad als criminele organisatie aangemerkt.

6.1.4.

Rol verdachte

De verdachte is in oktober 2022 deelnemer geworden van de chat genaamd CLNE kerngroep op Telegram. Uit de chats in deze groep blijkt niet dat zij een actieve deelnemer was. Ook blijkt niet dat zij een specifieke rol had binnen de kerngroep. Zij is betrokken geweest bij activiteiten die onder de paraplu van CLNE werden georganiseerd. Dit waren echter geen activiteiten waar - voor zover bekend - strafbare feiten werden besproken of voorbereid. In februari 2022 lijkt de verdachte betrokken te zijn geweest bij het afgeven van kennisgevingen aan overheidsfunctionarissen, maar uit het dossier blijkt niet hoe dat afgeven is verlopen en wat de rol van de verdachte daarbij is geweest.

Dat de verdachte een aandeel heeft gehad in gedragingen die strekken tot of rechtstreeks verband houden met de verwezenlijking van het oogmerk van de organisatie dan wel deze gedragingen heeft ondersteund, is onvoldoende gebleken. Van enige betrokkenheid van de verdachte bij de Volksraad is in het geheel niet gebleken.

6.1.5.

Conclusie

De verdachte wordt vrijgesproken van deelneming aan CLNE/Volksraad.

6.2.

Feit 1: Vrijspraak deelneming aan terroristische dan wel criminele organisatie Sapientes ab Oriente

6.2.1.

Standpunt officier van justitie

Sapientes ab Oriente is een organisatie in de zin van artikel 140 Sr. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat Sapientes ab Oriente een anti-institutionele organisatie is die streeft naar zelfbestuur in de regio, zonder overheidsbemoeienis. De verdachte heeft ‘search warrants’ overhandigd en verstuurd naar de politie. Dit levert bedreiging met wederrechtelijke vrijheidsberoving op. De ‘search warrant’ wordt als instrument door Sapientes ab Oriente structureel gebruikt en meermalen toegepast. Hiermee is het oogmerk om strafbare feiten te plegen bewezen. Sapientes ab Oriente kan niet worden aangemerkt als een terroristische organisatie.

6.2.2.

Beoordeling

De rechtbank stelt op basis van het dossier vast dat Sapientes ab Oriente (hierna: SaO) een samenwerkingsverband vormt met een zekere duurzaamheid en structuur, waarvan de verdachte en [medeverdachte 4] deel uit maken. Dit is ook niet door de verdediging betwist. De vraag die dan beantwoord dient te worden is of SaO tot doel had (terroristische) misdrijven te plegen en daarmee een criminele dan wel terroristische organisatie is.

Uit het dossier blijkt dat SaO een vuist wil maken tegen de gevestigde orde met de regels die door de gevestigde orde gehanteerd worden. De organisatie wil zich inzetten voor een gemeenschappelijke samenleving en wil daartoe terug naar een oeroude vorm van zelfbestuur. Bij een onderzoek naar gegevensdragers die in het onderzoek naar SaO zijn aangetroffen komen weinig uitlatingen omtrent geweld voor.

De verdachte heeft op 7 juni 2024 een aantal ‘search warrants’ overhandigd aan de politie. In het dossier bevindt zich een dergelijk document. Daarop staan naam en foto van een Twentse gezagsdrager, een opsomming van strafbare feiten naar Amerikaans recht en verschillende quasi-juridische termen. Uit het document blijkt niet wat de bedoeling van het document is. Op deze search warrant staan naam en logo van SaO zodat ervan uitgegaan mag worden dat de search warrants uit naam van deze organisatie zijn overhandigd.

De rechtbank begrijpt dat een dergelijk document intimiderend kan overkomen op de ontvanger ervan. In de search warrants wordt echter niet gedreigd met geweld of met wederrechtelijke vrijheidsberoving. Evenmin is gebleken dat bij de uitreiking van de search warrants gedreigd is met geweld of wederrechtelijke vrijheidsberoving. Dat het oogmerk van de organisatie gericht was op het plegen van andere (terroristische) misdrijven blijkt niet uit het dossier.

Gelet op het voorgaande vindt de rechtbank dat niet bewezen kan worden dat SaO het oogmerk had om de in de tenlastelegging genoemde (terroristische) misdrijven te plegen en moet worden aangemerkt als een terroristische dan wel criminele organisatie.

6.2.3.

Conclusie

Het onder 1 ten laste gelegde is niet wettig en overtuigend bewezen. De verdachte wordt daarvan vrijgesproken.

6.3.

Feit 2: Vrijspraak zonder nadere motivering

Met de officier van justitie en de verdediging is de rechtbank van oordeel dat het onder 2 ten laste gelegde niet wettig en overtuigend is bewezen, zodat de verdachte daarvan zonder nadere motivering zal worden vrijgesproken.

7
In beslag genomen voorwerpen
7.1.

Standpunt officier van justitie

De officier van justitie heeft het volgende gevorderd:

- teruggave van:

o 1 STK Administratie;

- onttrekking aan het verkeer van:

o 1 STK Administratie ( [omschrijving 1] / paarse map met bescheiden);

o 1 STK Administratie ( [omschrijving 2] / een verzamelbundel van stukken met aangiftes tegen bewindspe);

o 1 STK Administratie ( [omschrijving 3] / Boek met blauwe kaft met daarin 55 bijlagen met o.a. Aangift);

o 1 STK Huls;

o 1 STK Huls;

- verbeurdverklaring van:

o 1 STK Telefoontoestel ( [omschrijving 4] / Samsung S20 incl hoesje in sb nummer: [nummer] );

o 1 STK Telefoontoestel ( [omschrijving 5] / Samsung S21incl hoesje).

7.2.

Beoordeling

Ten aanzien van de in beslag genomen voorwerpen zal een last worden gegeven tot teruggave aan de verdachte.

8
Bijlagen

De in dit vonnis genoemde bijlage maakt deel uit van dit vonnis.

Beslissing

9
Beslissing

De rechtbank:

verklaart niet bewezen, dat de verdachte het onder 1 en 2 ten laste gelegde feiten heeft begaan en spreekt de verdachte daarvan vrij;

beslist ten aanzien van de voorwerpen, geplaatst op de lijst van inbeslaggenomen en nog niet teruggegeven voorwerpen, als volgt:

- gelast de teruggave aan verdachte van:

o 1 STK Administratie;

o 1 STK Administratie ( [omschrijving 1] / paarse map met bescheiden);

o 1 STK Administratie ( [omschrijving 2] / een verzamelbundel van stukken met aangiftes tegen bewindspe);

o 1 STK Administratie ( [omschrijving 3] / Boek met blauwe kaft met daarin 55 bijlagen met o.a. Aangift);

o 1 STK Huls;

o 1 STK Huls;

o 1 STK Telefoontoestel ( [omschrijving 4] / Samsung S20 incl hoesje in sb nummer: [nummer] );

o 1 STK Telefoontoestel ( [omschrijving 5] / Samsung S21incl hoesje).

heft op het geschorste bevel tot voorlopige hechtenis van de verdachte.

Dit vonnis is gewezen door mr. mr. D.C.J. Peeck, voorzitter,

en mrs. J. de Lange en D. van Putten, rechters,

in tegenwoordigheid van mrs. B.A.M. Elst en L. Hessing, griffiers,

en uitgesproken op de openbare terechtzitting 28 november 2025.

Bijlage I

Tekst nader omschreven tenlastelegging

Aan de verdachte wordt ten laste gelegd dat

1

zij in of omstreeks de periode van 01 augustus 2022 tot en met 26

september 2024 te [plaats] en/of (elders) in Nederland,

tezamen en in vereniging met een of meer anderen, althans alleen,

heeft deelgenomen aan (een) Organisatie(s), namelijk

- Common Law Nederland Earth (CLNE), en/of

- Volksraad, en/of

- een of meer andere organisatie(s), bestaande uit (in elk geval)

verdachte en/of [medeverdachte 4] (geboren op [geboortedatum 2]

1962) en/of één of meer andere(n),

welke Organisatie(s) tot oogmerk had(den) het plegen van terroristische

misdrijven, namelijk

A. het ondernemen van een aanslag met het oogmerk om de

grondwettige regeringsvorm te vernietigen of op onwettige wijze te

veranderen (te) begaan met een terroristisch oogmerk (zoals bedoeld

in artikel 94 jo 83 van het Wetboek van Strafrecht), en/of

B. het opzettelijk iemand wederrechtelijk van de vrijheid beroven of

beroofd houden (te) begaan met een terroristisch oogmerk (zoals

bedoeld in artikel 282b van het Wetboek van Strafrecht), en/of

C. de samenspanning en/of opzettelijke voorbereiding van en/of

bevordering tot eerder vermelde misdrijven (zoals bedoeld in artikel

282c en/of 96 lid 1 jo 94 en/of 96 lid 2 van het Wetboek van Strafrecht),

en/of

D. bedreiging met een terroristisch misdrijf (zoals bedoeld in artikel 285

lid 3 van het Wetboek van Strafrecht), en/of

E. het voorhanden hebben van een of meer wapens en/of van munitie

van de categorieën II en/of III (zoals bedoeld in artikel 26 lid 1 van de

Wet Wapens en Munitie) (te) begaan met een terroristisch oogmerk

en/of met het oogmerk om een terroristisch misdrijf voor te bereiden of

gemakkelijk te maken (zoals bedoeld in artikel 55 lid 1 en/of lid 5 van de

Wet Wapens en Munitie),

en

welke Organisatie(s) tot oogmerk had(den) het plegen van misdrijven,

namelijk

F. door (bedreiging met) geweld of enige andere feitelijkheid een

ambtenaar dwingen tot het volvoeren of nalaten van een

ambtsverrichting (zoals bedoeld in artikel 179 van het Wetboek van

Strafrecht), en/of

G. een ander door (bedreiging met) geweld of enige andere feitelijkheid,

gericht tegen die ander of derden, wederrechtelijk dwingen iets te doen,

niet te doen of te dulden (zoals bedoeld in artikel 284 van het Wetboek

van Strafrecht), en/of

H. het in het openbaar mondeling/bij geschrift/bij afbeelding opruien

tot een terroristisch misdrijf, enig strafbaar feit en/of gewelddadig

optreden tegen het openbaar gezag (zoals bedoeld in artikel

131 van het Wetboek van Strafrecht);

2

zij in of omstreeks de periode van 1 januari 2023 tot en met 26 september

2024 te [plaats] en/of (elders) in Nederland,

tezamen en in vereniging met een of meer anderen, althans alleen,

meermalen, althans eenmaal,

opzettelijk, met het oogmerk om ter voorbereiding en/of ter bevordering

van het te plegen misdrijf omschreven in artikel 282b van het Wetboek

van Strafrecht, te weten:

- het opzettelijk iemand wederrechtelijk van de vrijheid beroven of

beroofd houden (te) begaan met een terroristisch oogmerk,

- een ander heeft getracht te bewegen om het misdrijf te plegen, te doen

plegen of mede te plegen en/of om daarbij behulpzaam te zijn en/of om

daartoe gelegenheid, middelen en/of inlichtingen te verschaffen, en/of

- gelegenheid, middelen en/of inlichtingen tot het plegen van het

misdrijf zich en/of anderen heeft getracht te verschaffen, en/of

- een of meer voorwerpen, voorhanden heeft gehad waarvan zij,

verdachte, wist dat deze bestemd waren tot het plegen van het misdrijf,

immers heeft/hebben verdachte en/of haar mededader(s) (telkens)

A. zich en/of een of meer ander(en) het document ‘Operatie Enduring

Freedom’ verschaft/getracht te verschaffen, waarin onder meer

informatie is gegeven over hoe te handelen bij het uitvoeren van

burgerarresten, regelgeving van de overheid die ernstige gevolgen heeft

voor de bewegingsvrijheid of bijzonder handelen van de overheid die

een alarmfase rechtvaardigt, welke informatie onder meer gaat over het

opzetten, de samenstelling en functiebepaling van groepen,

het opzetten en functiebepaling van locaties (safehouse, noodhuippost,

commando post), overlegstructuren en communiceren via portofoons

bij de uitvoering van burgerarresten en/of hit-and-run-acties, en/of

B. een of meer lezingen/presentatie(s) over ‘Operatie Enduring

Freedom’ gevolgd, en/of

C. meegedaan aan een of meer oefeningen in het gebruik van

portofoons, en/of

D. een of meer portofoon(s) voorhanden gehad;

Subsidiair, voorzover het vorenstaande niet tot een veroordeling

mocht of zou kunnen leiden:

zij in of omstreeks de periode van 1januari2023 tot en met 26 september

2024 te [plaats] en/of (elders) in Nederland,

tezamen en in vereniging met een of meer anderen, althans alleen,

meermalen, althans eenmaal,

opzettelijk

- zich en/of een ander gelegenheid, middelen en/of inlichtingen heeft

verschaft en/of heeft trachten te verschaffen en/of

- kennis en/of vaardigheden heeft verworven en/of een ander heeft

bijgebracht tot het plegen van een terroristisch misdrijf en/of een

misdrijf ter voorbereiding en/of vergemakkelijking van een terroristisch

misdrijf,

immers heeft/hebben verdachte en/of haar mededader(s) (telkens)

A. zich en/of een of meer ander(en) het document ‘Operatie Enduring

Freedom’ verschaft/getracht te verschaffen, waarin onder meer

informatie is gegeven over hoe te handelen bij het uitvoeren van

burgerarresten, regelgeving van de overheid die ernstige gevolgen heeft

voor de bewegingsvrijheid of bijzonder handelen van de overheid die

een alarmfase rechtvaardigt, welke informatie onder meer gaat over het

opzetten, de samenstelling en functiebepaling van groepen, het opzetten

en functiebepaling van locaties (safehouse, noodhulppost, commando

post), overlegstructuren en communiceren via portofoons bij de

uitvoering van burgerarresten en/of hit-and-run-acties, en/of

B. een of meer lezingen/presentatie(s) over ‘Operatie Enduring

Freedom’ gevolgd, en/of

C. meegedaan aan een of meer oefeningen in het gebruik van

portofoons, en/of

D. een of meer portofoon(s) voorhanden gehad.