- verklaart bewezen dat verdachte het primair ten laste gelegde heeft begaan, zoals hierboven omschreven;
- verklaart niet bewezen wat aan verdachte meer of anders is ten laste gelegd en spreekt hem daarvan vrij;
- verklaart het bewezen verklaarde strafbaar;
- verklaart dat het bewezen verklaarde het volgende strafbare feit oplevert:
primair, het misdrijf: doodslag;
- verklaart verdachte strafbaar voor het bewezen verklaarde;
- veroordeelt verdachte tot een gevangenisstraf voor de duur van 8 (acht) jaren;
- bepaalt dat de tijd die de verdachte voor de tenuitvoerlegging van deze uitspraak in verzekering en voorlopige hechtenis heeft doorgebracht, bij de uitvoering van de gevangenisstraf geheel in mindering zal worden gebracht;
- ontzegt de verdachte de bevoegdheid tot het besturen van motorrijtuigen voor de duur van 10 (tien) jaren;
- beveelt dat de tijd gedurende welke het rijbewijs ingevorderd en ingehouden is geweest, ingevolge artikel 164 van de Wegenverkeerswet 1994, afgetrokken wordt van de duur van de ontzegging.
- wijst de vordering van [naam 2] toe;
- veroordeelt de verdachte tot betaling aan de benadeelde partij van een bedrag van € 20.000,00 (zegge: twintigduizend euro) bestaande uit immateriële (affectie) schade, te vermeerderen met de wettelijke rente vanaf 3 maart 2025 als en voor zover al door een ander/anderen (gedeeltelijk) is betaald, verdachte (in zoverre) van deze verplichting zal zijn bevrijd;
- veroordeelt de verdachte daarnaast in de kosten van het geding door de benadeelde partij gemaakt, tot op heden begroot op nihil, alsook in de kosten van betekening van dit vonnis, de in verband met de tenuitvoerlegging van dit vonnis nog te maken kosten en de kosten vallende op de invordering;
- legt de maatregel op dat de verdachte verplicht is ter zake van het bewezen verklaarde feit en tot betaling aan de Staat der Nederlanden van een bedrag van € 20.000,00, (zegge: twintigduizend euro), te vermeerderen met de wettelijke rente vanaf 3 maart 2025 ten behoeve van de benadeelde, en bepaalt, voor het geval volledig verhaal van het verschuldigde bedrag niet mogelijk blijkt, dat gijzeling voor de duur van 135 dagen kan worden toegepast. Tenuitvoerlegging van de gijzeling laat de betalingsverplichting onverlet;
- bepaalt dat als de verdachte heeft voldaan aan zijn verplichting tot betaling aan de Staat der Nederlanden van bedoeld bedrag daarmee de verplichting van de verdachte om aan de benadeelde partij het bedrag te betalen, komt te vervallen, en andersom, als de verdachte aan de benadeelde partij het verschuldigde bedrag heeft betaald, dat daarmee de verplichting tot betaling aan de Staat der Nederlanden van dat bedrag komt te vervallen;
- wijst de vordering van [naam 3] toe;
- veroordeelt de verdachte tot betaling aan de benadeelde partij van een bedrag van € 20.000,00 (zegge: twintigduizend euro) bestaande uit immateriële (affectie) schade, te vermeerderen met de wettelijke rente vanaf 3 maart 2025 als en voor zover al door een ander/anderen (gedeeltelijk) is betaald, verdachte (in zoverre) van deze verplichting zal zijn bevrijd;
- veroordeelt de verdachte daarnaast in de kosten van het geding door de benadeelde partij gemaakt, tot op heden begroot op nihil, alsook in de kosten van betekening van dit vonnis, de in verband met de tenuitvoerlegging van dit vonnis nog te maken kosten en de kosten vallende op de invordering;
- legt de maatregel op dat de verdachte verplicht is ter zake van het bewezen verklaarde feit en tot betaling aan de Staat der Nederlanden van een bedrag van € 20.000,00, (zegge: twintigduizend euro), te vermeerderen met de wettelijke rente vanaf 3 maart 2025 ten behoeve van de benadeelde, en bepaalt, voor het geval volledig verhaal van het verschuldigde bedrag niet mogelijk blijkt, dat gijzeling voor de duur van 135 dagen kan worden toegepast. Tenuitvoerlegging van de gijzeling laat de betalingsverplichting onverlet;
- bepaalt dat als de verdachte heeft voldaan aan zijn verplichting tot betaling aan de Staat der Nederlanden van bedoeld bedrag daarmee de verplichting van de verdachte om aan de benadeelde partij het bedrag te betalen, komt te vervallen, en andersom, als de verdachte aan de benadeelde partij het verschuldigde bedrag heeft betaald, dat daarmee de verplichting tot betaling aan de Staat der Nederlanden van dat bedrag komt te vervallen;
- heft op de schorsing van de voorlopige hechtenis.
Dit vonnis is gewezen door mr. A.M. Rikken, voorzitter, mr. M.A.H. Heijink en mr. T.H. Kapinga, rechters, in tegenwoordigheid van mr. W.H. Bomans-Weekhout, griffier, en is in het openbaar uitgesproken op 4 december 2025.
Leeswijzer
Deze bijlage maakt deel uit van het vonnis en bevat de bewijsmiddelen.
Wanneer hierna wordt verwezen naar dossierpagina’s, zijn dit pagina’s uit het dossier van politie eenheid Oost-Nederland met nummer PL0600-2025100119. Tenzij hieronder anders wordt vermeld, wordt steeds verwezen naar pagina’s van een in de wettelijke vorm, door daartoe bevoegde personen, opgemaakt proces-verbaal.
1. Het proces-verbaal van de terechtzitting van 20 november 2025, voor zover inhoudende de verklaring van de verdachte, zakelijk weergegeven:
Van de 280 auto ritten in februari 2025 waarin snelheidsoverschrijdingen zijn geconstateerd heb ik ook een gedeelte gereden.
Ik heb altijd gezien wat er op de weg was. Ik lette goed op wat er op de weg gebeurde. Ik hield er rekening mee dat het spitsuur was toen ik op 3 maart 2025 op de Diamantstraat in Hengelo reed. Het was voor mijn gevoel niet heel druk. Ik ging mijn vrouw ophalen, ik deed dat elke dag. Ik was bekend met de situatie terplekke en ik wist dat ik er maximaal 50 kilometer per uur mocht rijden.
Ik heb in Duitsland meerdere keren met een paar vrienden uitgezocht hoe hard de auto kon rijden. Dat was levensgevaarlijk. Ik wist wat de auto kon, het ging met zo’n gemak dat die hoge snelheid halen niet meer speciaal was. Ik ben goed met de statistieken van de auto vanwege de verhuur. Deze auto is bedoeld om ook met hoge snelheden nog comfortabel te rijden.
U, oudste rechter, heeft gelijk dat het in het algemeen zo is dat door met hele hoge snelheden te rijden de kans op dodelijk letsel groter is.
2. Het proces-verbaal van verhoor van verdachte van 4 maart 2025, voor zover inhoudende, zakelijk weergegeven, pagina’s 566, 572-573. 575 en 576:
V: Bent u met de omgeving waar het ongeval plaats vond bekend?
A: Ja.
V: Bent u bekend in deze omgeving, rijdt u deze route vaker?
A: Ja.
V: Kunt u de wegsituatie omschrijven?
A: Een lange weg waar je meerdere uitvoegstroken hebt, waardoor je twee rijbanen aan iedere zijde hebt.
3. Het proces-verbaal van verhoor verdachte op 14 juli 2025, voor zover inhoudende, zakelijk weergegeven, pagina’s 587, 589 en 599:
Ik reed op de Diamantstraat want ik wilde mijn vrouw ophalen van haar werk. Ik kwam uit de richting van de MC Donalds. Ik reed op de linker rijbaan. Ik reed daar om een witte auto, volgens mij een stationwagen, in te halen. Op dat moment toen wij elkaar kruisten zag ik dat een auto, een Kia, overstak. Ik raakte op dat moment in paniek. Ik wilde deze auto ontwijken en daarom gaf ik gas bij. Ik besefte mij dat ik de auto niet meer kon ontwijken en heb toen vol geremd. Ik was op dat moment in paniek. Ik wist dat ik het ongeluk niet kon ontwijken.
4. Het proces-verbaal van bevindingen van verbalisanten [verbalisant 1] en [verbalisant 2] van 27 augustus 2025, voor zover inhoudende, zakelijk weergegeven, pagina’s 16 en 40:
Op maandag 3 maart 2025, om 16:31 uur, kwam een melding van een verkeersongeval, binnen bij de meldkamer van de politie, het Operationeel Centrum (OC). De politieagenten krijgen te horen dat er een traumahelikopter was opgeroepen. De locatie van het ongeluk betreft de kruising van de Diamantstraat met de Topaasstraat.
5. Het proces-verbaal FO Verkeer van verbalisanten [verbalisant 3] en [verbalisant 4] van 14 mei 2025, voor zover inhoudende, zakelijk weergegeven, pagina’s 238, 243 en 259:
Wij zagen dat de Diamantstraat:
bestond uit 2 rijbanen, die onderling door middel van een middenberm van elkaar gescheiden waren;
op de plaats van het verkeersongeval een recht wegverloop had;
ter hoogte van het verkeersongeval was verdeeld in 2 rijstroken, waarvan 1 rijstrook voor rechtdoor en rechts afslaand verkeer was en 1 rijstrook voor links afslaand verkeer was, die onderling gescheiden werden door enkele onderbroken markering.
6. Het proces-verbaal FO Verkeer van verbalisant [verbalisant 3] van 8 juli 2025, voor zover inhoudende, zakelijk weergegeven, pagina’s 225, 228, 231, 232 en 234-237:
Op maandag 3 maart 2025 omstreeks 16.31 uur, had op de kruising van de Diamantstraat met de Topaasstraat en de Onyxstraat, gelegen binnen de als zodanig aangegeven bebouwde kom van Hengelo (OV) in de gemeente Hengelo, een verkeersongeval plaatsgevonden.
Bij dit ongeval was een personenauto, merk Audi, type S3, voorzien van een Duits kenteken [kenteken 1] , verder genoemd als Audi, met één inzittende, betrokken. Deze zou op genoemde kruising in botsing zijn gekomen met een personenauto, merk Kia, type Stonic, voorzien van een Nederlands kenteken [kenteken 2] , verder genoemd als Kia, met één inzittende.
De onderzoekslocatie was op de kruising van de Diamantstraat met de Topaasstraat en de Onyxstraat binnen de als zodanig aangegeven bebouwde kom van Hengelo (OV) in de gemeente Hengelo. Op basis van ons ingestelde onderzoek zijn de volgende rijrichtingen vastgesteld:
- De bestuurder van de Kia reed op de Topaasstraat en stak de Diamantstraat over in de richting van de Onyxstraat;
- De bestuurder van de Audi reed op de Diamantstraat, op de voorsorteerstrook bestemd voor linksafslaand verkeer in de richting van de Onyxstraat. De bestuurder van de Audi botste met
zijn voorzijde tegen de linkerzijde van de Kia.
Gelet op het sporenbeeld en de eindposities van de voertuigen werd door ons een zeer hoge snelheid vermoed van de Audi, waardoor nader onderzoek is uitgevoerd. Ter plaatse is door mij de Event Data Recorder (EDR) van de Audi uitgelezen met de Bosch CDR uitleestool. Ter plaatse zag ik dat de Audi kort voor het ongeval een snelheid van 186 km/u had gereden. De maximaal toegestane snelheid op de Diamantstraat bedroeg ten tijde van het ongeval 50 km/u.
Uit het EDR onderzoek van de Audi bleek het volgende:
Het voertuig was voorzien van een event datarecorder. Deze recorder had één record opgeslagen, welke die in verband te brengen was met het betreffende ongeval. Uit een analyse van de opgeslagen data bleek dat volgens de EDR, de Audi de plaats ongeval naderde met een snelheid van net boven de 170 km/uur en vervolgens volgas accelereerde naar een snelheid net boven de 185 km/uur op 1,5 seconde voorde botsing.
Vervolgens trachtte de bestuurder van de Audi vermoedelijk nog een ongeval te voorkomen door te remmen en uit te wijken. Voor de botsing werd een snelheid van 131 km/uur geregistreerd.
Uit het EDR onderzoek van de Kia bleek het volgende:
Het voertuig was voorzien van een event datarecorder. Deze recorder had twee records opgeslagen, welke in verband te brengen waren met het betreffende ongeval.
Er werd een extreem zware botsing vanaf links gedetecteerd door de Event Data Recorder.
Het schadegebied en de hoofdrichting van de kracht worden afgeleid van geregistreerde Delta-V-waarden. De gemiddelde versnelling bij de meest recente botsing was 11,33 g (tot de maximale Delta-V). De maximale Delta-V-waarde (verandering in snelheid), gemeten door de versnellingsmeter van de airbagmodule, bereikte 56,00 km/u binnen 140 milliseconden, met een momentane piekkracht van 48,14 g. Het voertuig ondervond een plotselinge snelheidstoename als gevolg van de meest recente botsing, door een kracht die op het voertuig werd uitgeoefend vanuit een richting van ongeveer 10 uur (waar de voorkant van het voertuig zich op 12 uur bevindt). Op het moment van de eerste impact reed de Kia met een snelheid van 25 km/u.
Uit de analyse van de veiliggestelde telefoondata van de bestuurder van de Audi bleek het volgende:
De data welke opgeslagen was door de smartphone gaf de route en de gereden snelheid van de Audi weer. Uit onderzoek bleek dat de data betrouwbaar en nauwkeurig genoeg was om te gebruiken voor een analyse van het rijgedrag van de bestuurder van de bij het ongeval betrokken Audi. Uit onderzoek aan deze data bleek dat de bestuurder van de Audi gedurende zijn gehele rit vanaf het punt van vertrek tot aan de plaats van het ongeval meerdere malen de maximum toegestane snelheid in forse mate overschreed, zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Op de Diamantstraat waar het ongeval plaatsvond reed de Audi veel harder dan toegestaan was en werden kort voor het ongeval snelheden van boven de 170 km/uur geregistreerd.
Bij bovenstaande onderzoeken zit een minimaal verschil in snelheid, echter blijkt bij alle onderzoeken dat er grotendeels van de route de maximaal toegestane snelheid grof is overschreden.
7. Voorlopig proces-verbaal FO Verkeer van [verbalisant 5] en [verbalisant 3] van 4 maart 2025, voor zover inhoudende zakelijk weergegeven, pagina’s 299 en 305-308:
Een event datarecorder, afgekort EDR, kan bij een ongeval data opslaan, welke meer informatie geeft over de rijomstandigheden voorafgaand en tijdens een ongeval.
Door mij, werd de EDR-data uit de module uitgelezen.
De tabel bevatte data welke informatie gaf over het rijgedrag kort voorafgaand en tijdens de aanrijding. In dit geval is er bij elk event sprake van 5 seconden pre-crash data. De triggering (Time is 0,0) zal het moment van de daadwerkelijke botsing zijn.
De volgende afbeelding is een screenshot van deze tabel. De genoemde snelheden zijn volgens de data limitations de snelheden die aangegeven werden op het instrumentenpaneel van het voertuig.
[Afbeelding]
Te zien is dat op -5,0 seconde voor de triggering de Audi volgens de EDR een snelheid heeft van 171 km/uur. De bestuurder remt op dat moment. In de registraties hierna wordt tot -1,5 seconde voor het ongeval (tijdstip 0) geen remming meer geregistreerd; wel wordt geregistreerd dat het gaspedaal van de Audi volledig ingetrapt wordt. De snelheid van de Audi neemt daarbij toe van 171 km/uur tot 186 km/uur op 1,5 seconde voor tijdstip 0.
In de laatste 1,5 seconde remt de bestuurder van de Audi. Daarbij zal hij steeds harder zijn gaan remmen want op tijdstip -0,5 en tijdstip 0,0 is het ABS-systeem van het voertuig actief. Ook is in de data te zien dat de bestuurder van de Audi vermoedelijk uit gaat wijken. De stuurbewegingen zijn tot 0,5 seconde voor het ongeval relatief gering maar op tijdstip 0,0 wordt een input van -82 graden geregistreerd. Gezien de data limitations voorin het rapport was deze stuurbeweging naar links.
De snelheid die de EDR vastlegde voor het moment van botsten (Time = 0,0) is 131 km/uur.
8. Het proces-verbaal FO Verkeer, Onderzoek data smartphone bestuurder Audi van verbalisant [verbalisant 5] van 15 juli 2025, voor zover inhoudende, zakelijk weergegeven, pagina’s 430, 432-444 en 449:
Bij dit ongeval waren een personenauto, merk Audi en een personenauto, merk KIA betrokken. Van de bestuurder van de Audi werd twee smartphones veiliggesteld en in beslag genomen. Deze smartphones werden nader onderzocht om meer inzicht te krijgen in het rijgedrag en de gereden route van de bestuurder van de Audi.
Ik ontving een databestand dat afkomstig zou zijn uit één van deze telefoons. Door mij werd dit bestand onderzocht. Daarbij werd gekeken naar de data van de telefoon gedurende de rit waarin het ongeval plaatsvond. Daarbij werd de route vanaf het vertrekpunt tot aan de plaats ongeval bekeken.
Het genoemde bestand bleek GPS-data te bevatten van de periode van 3 maart 2025
tussen 16:15 uur en 16:31 uur. De data bevatten onder andere tijd-, locatie- en snelheidsgegevens.
Routedeel I
Routedeel I is het eerste gedeelte van de route. De route vangt aan op de Mallumbrink en gaat richting het noorden. De route gaat rechtsaf de Beltrumbrink op en blijft deze weg volgen als deze over gaat in de weg De Posten. Ter hoogte van de T-aansluiting van de Holthuizenbrink op de Posten gaat de route linksaf en blijft De Posten volgen. Op de aansluiting van de Hazendijk op De Posten gaat de route linksaf en blijft De Posten volgen in de richting van de Broekheurne-ring.
De maximum toegestane snelheid over routedeel I betrof 30 km/uur. Kort voordat de Audi de
Broekheurne-ring opreed, eindigde deze 30 km/uur zone en werd de maximum toegestane snelheid 50 km/uur.
In dit eerste gedeelte van de route die de Audi volgde, overschreed hij op diverse trajecten de maximum toegestane snelheid. De volgende afbeelding geeft de punten weer waar een snelheid geregistreerd werd die meer dan 30 km/uur boven de maximum toegestane snelheid lag. De geregistreerde snelheid is bij het punt vermeld. De hoogste gemeten snelheid betrof 82,6 km/uur, wat meer dan 50 km/uur harder is dan ter plaatse was toegestaan.
Te zien is dat de Audi ook over een langer traject op de weg De Posten aanzienlijk harder reed dan toegestaan was. Langs deze weg bevinden zich een schoolzone, winkels en een verzorgingshuis.
Routedeel II
In routedeel II is de mobiele telefoon vanaf De Posten rechtsaf de Broekheurne-ring opgeslagen en vervolgens linksaf de weg De Kiepe op. De telefoon volgt deze weg tot aan het einde en gaat dan rechtsaf de Vlierstraat op. Op de kruising van de Vlierstraat met de Buurserstraat gaat de telefoon linksaf de Buurserstraat op in de richting van de A35. De Buurserstraat gaat hier over in de Zuiderval. De telefoon gaat de A35 op in de richting van Hengelo.
De weg De Kiepe lag in een 30 km/uur zone. De volgende afbeelding geeft de punten weer waar een snelheid geregistreerd werd die meer dan 50 km/uur boven de maximum toegestane snelheid lag. De hoogst gemeten snelheid betrof 128,2 km/uur, wat bijna meer dan 100 km/uur harder was dan ter plaatse was toegestaan.
Routedeel III
Routedeel III is het gedeelte van de route over de A35 vanaf toerit 25 Enschede tot aan het einde van afrit 27 Hengelo Zuid. De smartphone registreerde op diverse gedeelten van dit traject snelheden die aanzienlijk hoger lagen dan de ter plaatse toegestane maximum snelheid van 100 km/uur. De volgende afbeelding is een screenshot van dit deel van de route. De punten geven weer waar de maximum toegestane snelheid met 30 km/uur of meer werd overschreden.
Op dit routedeel werd op diverse trajecten de maximum toegestane snelheid fors overschreden. Het volgende screenshot toont een overzicht van de meetpunten waarbij een snelheid berekend werd die 50 km/uur of hoger dan de maximum toegestane snelheid lag. De hoogst geregistreerde snelheid was 187 km/uur.
Routedeel IV
Routedeel IV is het routedeel vanaf afslag 27 Hengelo Zuid van de A35 tot aan de plaats van het ongeval op de Diamantstraat in Hengelo. Op de Diamantstraat werd de maximum toegestane snelheid van 50 km/uur fors overschreden. De smartphone registreerde kort voor het ongeval snelheden van boven de 170 km/uur. Het volgende screenshot geeft de snelheden weer die 50 km/uur of hoger dan de maximum toegestane snelheid van 80 km/uur lagen.
Routedeel IV is het laatste gedeelte van de route. Aan het einde van afrit 27 Hengelo Zuid gaat de telefoon rechtsaf de N739/Haaksbergerstraat op en dan rechtsaf de Diamantstraat op. De telefoon volgt de Diamantstraat tot aan de plaats ongeval op de kruising Diamantstraat - Topaasstraat - Onyxstraat.
9. Een geschrift als bedoeld in artikel 344, eerste lid, onder 4? Sv, het GGD Schouwverslag, opgemaakt door [verbalisant 6] , forensisch arts KNMG van 3 maart 2025, voor zover inhoudende, zakelijk weergegeven:
Casus betreft kortgezegd: auto vs auto - te Hengelo; waarbij voertuig dat betrokkene [slachtoffer] (BE) bestuurde met vermoedelijk hoge snelheid door tegenpartij in de linkerflank is geraakt. Melding bij meldkamer omstreeks 16:30.
BE heeft beklemd gezeten in zijn voertuig, de brandweer heeft hem eruit gehaald. Er is voor zover bekend geen moment van bewustzijn meer geweest. Medische handelingen zijn gestaakt en overlijden is vastgesteld omstreeks 17:00.
Evaluatie
Lijkschouw van een 49-jarige autobestuurder, overleden tijdens/na verkeersongeval. Bevindingen bij de schouw:
Betrokkene heeft uitwendig waarneembaar letsel, te weten:
1) een fladderthorax van het merendeel van zijn linkerribben (met waarschijnlijk onderliggend aanvullend letsel van de longen)
2) breuken aan het linker onderbeen (beide botten gebroken)
3) vermoedelijk een breuk van de wervelkolom (van de onderrug, net onder de ribben) met verplaatsing van de wervels ten opzichte van elkaar
4) huid- en spierletsel van het rechter onderbeen
5) huidbeschadigingen en blauwe plekken van het hoofd (de slaap), de armen, de benen, de borstkas, de buik(regio) en de rug.
De letsels passen bij een grote krachtsinwerking vanaf links, met name op de borstkas. De letsels zijn van dermate ernst dat het overlijden volledig te verklaren is, met name letsel 1).
Bloedverlies op de plaats van het ongeluk past bij ernstig (onderliggend) letsel bij 1) en/of 2).
Uit de schouw en de aanvullende informatie verkregen van de (waarnemend) behandelaar van betrokkene blijkt geenszins dat er een andere overlijdensoorzaak aannemelijk is. Tevens is er geen aanwijzing gevonden voor een medische of psychische reden om te twijfelen aan de rijvaardigheid van betrokkene.
Conclusie
Niet natuurlijk overlijden ten gevolge van een grote botsende krachtsinwerking (uit omstandigheden blijkende: verkeersongeval) op de linkerzijde van het lichaam met ernstig letsel aan de borstkas ten gevolg, bij een 49-jarige, voor zover bekend gezonde man.
10. Het proces-verbaal van bevindingen van verbalisant [verbalisant 2] van 6 juni 2025, voor zover inhoudende, zakelijk weergegeven, pagina’s 124-126, 128 en 129:
In het kader van het onderzoek naar de dodelijke aanrijding, die plaats vond op 3 maart 2025 heeft onderzoek plaats gevonden aan alle digitale sporen en data. Deze sporen en data bestaan onder andere uit:
- De data afkomstig van de twee telefoons (IPhone 14 en IPhone 16) van verdachte [verdachte] ;
Opmerking: Verdachte heeft in het eerste verhoor verklaard dat hij deze twee telefoons in zijn bezit heeft.
- De data afkomstig uit het voertuig (systemen) van de verdachte;
- De data afkomstig uit de aangetroffen GPS tracker uit het ongevalsvoertuig .
- Heeft verdachte zich aan het opgelegde rijverbod gehouden dat hem is opgelegd naar
aanleiding van het racen met voertuigen in Duitsland?
Verdachte heeft naar aanleiding van dit feit een ontzegging van de rijbevoegdheid binnen de landsgrenzen van Bondsrepubliek Duits opgelegd gekregen in de periode van 16 augustus 2024 tot 15 juni 2025.
In de galerij van de telefoons van verdachte zijn meerdere foto's aangetroffen met een datum/tijd stempel, binnen de periode van de ontzegging, waarop het dashboard en cockpit van een auto van het merk Audi is te zien. Dit dashboard komt overeen met het ongevalsvoertuig, bestuurd door verdachte [verdachte] . Op het scherm van het dashboard is te zien dat de auto zich op (snel) wegen in Duitsland. Op basis van de foto's is af te leiden dat deze foto's zijn genomen vanuit de bestuurderspositie.
- Zijn de registreerde hoge snelheden incidenteel of is er sprake van meerdere van dit soort hoge snelheden?
BEVINDINGEN RIT OP 2 MAART 2025
Collega [verbalisant 7] zag in de verkregen data dat er 24 uur voor het ongeval op 2 maart 2025, een GPS-locatie met een snelheid van 258,4 kilometer per uur was geregistreerd. Deze snelheid werd gereden op de rijksweg A35 daar waar op dat moment 100 kilometer per uur was toegestaan. De geregistreerde snelheid van 258,4 kilometer per uur is gereden tijdens een rit van 's-Hertogenbosch (Woonboulevard) naar Enschede ( [adres 1] ) .
Er is ook gekeken naar de gemiddelde snelheden in de betreffende rit. Hieruit is gebleken dat er op 16:14:29 een GPS-locatie is geregistreerd op de rijksweg Al richting Deventer/Hengelo en dat om 16:31:33 een GPS-locatie is geregistreerd op de rijksweg A35.
De afgelegde afstand tussen deze twee GPS-locaties is volgens de Politie Atlas 65,19 kilometer en de verstreken tijd is 17 minuten en 4 seconden, dit komt neer op een gemiddelde snelheid van 229,18 km/u. Daar waar op dat moment 100 kilometer per uur is toegestaan .
BEVINDINGEN FEBRUARI 2025 OP WIJKNIVEAU (ENSCHEDE ZUID)
Op basis van de onderzoeksvraag en de hierboven beschreven eerste bevindingen is tevens gekeken naar de maand februari in 2025 en de door de telefoons geregistreerde snelheden.
Uit onderzoek blijkt dat de telefoon (s) van verdachte 90 keer een snelheid hebben geregistreerd met een snelheid van minimaal 120 kilometer per uur, allemaal binnen de bebouwde kom van Enschede. Daar waar een maximum snelheid van 50 of 30 kilometer per uur is toegestaan.
Daarnaast blijkt uit onderzoek dat de telefoon (s) van verdachte 190 keer een snelheid heeft geregistreerd met een snelheid tussen vanaf 100 tot 120 kilometer, allemaal binnen de bebouwde kom van Enschede. Daar waar een maximum snelheid van 50 of 30 kilometer per uur is toegestaan.
Opgeteld zijn er dus 280 snelheden in de maand februari van het jaar 2025 waarbij er een snelheid van minimaal 100 kilometer per uur is geregistreerd, binnen de bebouwde kom van Enschede. Hier geldt de maximaal toegestane snelheid van 50 of 30 kilometer per uur afhankelijk van de locatie.
11. Het proces-verbaal onderzoek gegevens opgemaakt door [verbalisant 7] van 7 augustus 2025, voor zover inhoudende, zakelijk weergegeven, pagina’s 450 en 454-457:
Ik zag dat in deze rit op 02-03-2025 omstreeks 16:14:29 uur een GPS-locatie is geregistreerd als is ingevoegd op de A1 richting Deventer/Hengelo en dat om 16:31:33 uur een GPS-locatie is geregistreerd op de A35 net voor de uitvoegstrook van de afslag Enschede.
Dit betreft een rit vanaf een werkplek van verdachte [verdachte] , namelijk de [bedrijf 1] in
[plaats 2] , waar verdachte [verdachte] eerder die dag omstreeks 11:26 uur aankwam. Verdachte [verdachte] verkoopt energiecontracten voor Essent en om 11:43:45 uur vraagt verdachte [verdachte] aan “ [naam 4] (coach Essent)” wat de code is van het kastje bij Den Bosch.
Hierdoor is het aannemelijk dat verdachte [verdachte] op 02-03-2025 in de [bedrijf 1] in [plaats 2] gewerkt heeft en gedurende bovengenoemde rit zelf gereden heeft.
Voor het onderzoek naar de in de telefoons geregistreerde snelheden heb ik de gegevens uit de genoemde Cache.sqlite-databases van de iPhone 16 Pro en de iPhone 14 Pro samengevoegd in één Excel-spreadsheet. Deze registratie van snelheden loopt van 3 februari 2025 tot en met 3 maart 2025.
Ik heb gekozen voor de wijk Enschede Zuid omdat ik bij de analyse van de rit naar het ongeval zag dat tijdens deze rit in Enschede Zuid hoge snelheden zijn geregistreerd. Ook zijn hier de ouders van verdachte [verdachte] woonachtig ( [adres 3] ) en uit de data blijkt dat de telefoons van de verdachte [verdachte] hier veelvuldig zijn geweest.
Ik heb de geregistreerde GPS-locatiegegevens gefilterd op die GPS-locatiegegevens die binnen het gebied Enschede Zuid vallen en een geregistreerde snelheid van meer dan 30 km/u hebben. Vervolgens heb ik uit deze gegevens 2 selecties gemaakt, te weten 1 selectie van geregistreerde snelheden tussen 100 en 120 km/u en 1 selectie van geregistreerde snelheden van 120 km/u en hoger.
Uit deze selecties blijkt dat in de telefoon(s) van verdachte [verdachte] 189 keer een snelheid is
geregistreerd tussen 100 en 120 km/u en dat 90 keer een snelheid is geregistreerd van minimaal 120 kilometer per uur, allemaal binnen de bebouwde kom van Enschede Zuid. Daar waar een maximum snelheid van 50 of 30 kilometer per uur is toegestaan.
Vervolgens heb ik in Excel een draaitabel gemaakt waarbij voor iedere dag dat er in het geselecteerde gebied van Enschede Zuid registraties zijn, voor elk van de geldende maximum snelheden, in dit geval 30 km/u en 50 km/u, de op die dag hoogst geregistreerde snelheid weergegeven. Tevens heb ik een kolom toegevoegd die per dag de hoogst geregistreerde snelheid weergeeft. Dat overzicht heb ik hieronder weergegeven.
Een vergelijkbare analyse heb ik van de geregistreerde snelheden op de Diamantstraat gemaakt, waar een maximum snelheid van 50 km/u is toegestaan. Ik heb de geregistreerde GPS-locatiegegevens gefilterd op die GPS-locatiegegevens die binnen het industriegebied Twentekanaal vallen en een geregistreerde snelheid hebben van meer dan 50 km/u, de ter plaatse toegestane maximum snelheid.
Ik ben uitgegaan van het brengen naar en halen van werk van zijn echtgenote. Volgens haar verklaring werkt zij fulltime bij [bedrijf 2] en rijdt zij in Duitsland en verdachte [verdachte] in Nederland. Bij deze analyse heb ik op basis van de tijdstippen van de geregistreerde gegevens onderscheid gemaakt tussen of verdachte [verdachte] mét of zonder zijn echtgenote in de auto zat. Op basis van de geregistreerde gegevens ben ik uitgegaan van werktijden van zijn echtgenote van 08:30 uur - 17:00 uur. Dit houdt in dat de geregistreerde snelheden voor 08:30 uur en na 17:00 uur als 'Samen in de auto’ kunnen worden aangemerkt en de geregistreerde snelheden tussen 08:30 uur en 17:00 uur als 'Zonder (echtgenote) in de auto’ kunnen worden aangemerkt.
12. Het proces-verbaal van bevindingen van verbalisant [verbalisant 2] van 12 augustus 2025, voor zover inhoudende, zakelijk weergegeven, pagina’s 141-145, 150 en 152:
In het kader van het onderzoek naar de dodelijke aanrijding op de Diamantstraat te Hengelo is van het ongevalsvoertuig, een Audi S3, voorzien van het Duitse kenteken: " [kenteken 1] ", de historie gevorderd bij het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Met historie wordt bedoeld alle geregistreerde verkeersovertredingen gepleegd met het ongevalsvoertuig. Dit in de periode van 3 maart 2024 tot en met 3 maart 2025.
Uit de verkregen gegevens bleek dat er in de gevraagde periode zeven (7) verkeersovertredingen zijn vastgesteld waarvoor een sanctie is opgelegd.
Vier van deze overtredingen betreffen snelheidsovertredingen.
- 26-11-2024 - 08:28 uur
Betreft een snelheidsovertreding voor het een overschrijding van de toegestane snelheid met 4 kilometer per uur, binnen de bebouwde kom.
- 19-02-2025 - 10:02 uur
Betreft een snelheidsovertreding voor het een overschrijding van de toegestane snelheid met 14 kilometer per uur, buiten de bebouwde kom op een autosnelweg.
- 29-11-2024 - 15:26 uur
Betreft een snelheidsovertreding voor het een overschrijding van de toegestane snelheid met 4 kilometer per uur, binnen de bebouwde kom.
- 23-10-2024 / K150C - 21:10 uur
Het niet op eerste vordering behoorlijk het rijbewijs ter inzage afgeven.
- 17-03-2024 - 22:24 uur
Betreft een snelheidsovertreding voor het een overschrijding van de toegestane snelheid met 9 kilometer per uur, binnen de bebouwde kom.
Nader onderzoek verkeersovertreding - 19-02-2025 - 10:02 uur
Ik heb in de verkregen GPS-data, van de in het ongevalsvoertuig aangetroffen
GPS-tracker, gekeken naar de datum 19-02-2025 en het vastgelegde rijgedrag die dag. Ik zag in de GPS-data dat het ongevalsvoertuig die dag inderdaad gebruikt heeft gemaakt van de snelweg A35 omstreeks 10:02 uur, de tijd waarop de verkeersovertreding plaats vond.
Ik zag in de gegevens dat in het verdere verloop van de rit ook nog hogere snelheden, dan ter plaatse toegestaan, werden geregistreerd. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
Aangezien de bovenstaande verkeersovertreding is geregistreerd op basis van het kenteken heb ik gekeken naar overeenkomsten met de data uit de telefoon van verdachte. Ik zag dat de telefoon zich op meerdere momenten op een locatie bevond die overeenkwam met de locatie van het ongevalsvoertuig, op basis van de GPS-data.
Op foto 2 is een geselecteerde locatie te zien, voorzien van een blauwe cirkel. Dit betreft een locatie van het ongevalsvoertuig, inclusief snelheid, afkomstig uit de GPS-data. Op basis van de datum en het tijdstip (19-02-2025 - 10:07:41 uur) heb ik gekeken in de data afkomstig uit de telefoon van de verdachte. Daar zag ik dat op exact dat tijdstip op die datum een GPS locatie was geregistreerd. Dit betreft de locatie zoals te zien op foto 3, aangeduid door wederom een blauwe cirkel. Deze locaties zijn overeenkomstig.
Ik heb verder gekeken naar communicatie vanaf de telefoon van de verdachte rondom het tijdstip 10:10:55 uur op 19-02-2025. Op basis van de GPS-data stopt namelijk op dat moment de rit van het ongevalsvoertuig, binnen de geselecteerde kaders (19-02-2025 tussen 10:00 uur en 10:30 uur).
Ik zag een WhatsApp-gesprek op 19-02-2025 tussen verdachte ( [telefoonnummer 1] @s. whatsapp.net - [bedrijf 3] ) en een persoon met telefoonnummer: " [telefoonnummer 2] @s .whatsapp.net". Verdachte heeft zelf verklaard in zijn verhoor dat het telefoonnummer: " [telefoonnummer 1] " door hem wordt gebruikt. In het gesprek reageert verdachte om 10:11:19 uur met het woord: "Wut". Op basis van verder onderzoek blijkt dat de persoon met het telefoonnummer: [telefoonnummer 2] @s .whatsapp.net hoogstwaarschijnlijk de partner van verdachte, [naam 1] , is. Dit is af te leiden uit een afbeelding van een email gericht aan haar, [naam 1] , vanuit haar werkgever " [bedrijf 2] ". Deze verstuurt zij via WhatsApp naar verdachte.
Op basis van de bovenstaande bevindingen is het zeer aannemelijk dat verdachte diegene is die het voertuig heeft bestuurd. De telefoon van de verdachte volgde dezelfde route als het ongevalsvoertuig . En verdachte stuurde berichten vanaf zijn telefoon naar zijn partner vlak nadat de rit gestopt was.
Nader onderzoek verkeersovertreding - 23-10-2024 - 21:10 uur
Ik heb in de verkregen GPS-data, van de in het ongevalsvoertuig aangetroffen GPS-tracker, gekeken naar de datum 23-10-2024 en het vastgelegde rijgedrag die dag.
Ik heb gekeken naar GPS-data vanaf 21:00 uur tot en met 22:00 uur. Dit is een selectie uit alle ritgegevens van die dag. Deze selectie is gemaakt op basis van het tijdstip van de verkeersovertreding. Ik zag in de GPS-data dat het ongevalsvoertuig voorafgaand aan de verkeersovertreding forse snelheden reed. Ik zag in de gegevens dat er fors hogere snelheden werden geregistreerd dan ter plaatse toegestaan. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
Ik heb specifiek ook nog gekeken naar de hoogst gereden snelheid tijdens de geselecteerde rit. Ik zag dat het ongevalsvoertuig op 23-10-2024 om 21:02:38 uur een snelheid had van 237 kilometer per uur op de Westerval te Enschede. Op deze weg is een maximale snelheid van 100 kilometer per uur toegestaan. Dit betekent een overschrijding van 137 kilometer per uur van de maximum toegestane snelheid!
Ik zie in de GPS-data dat het voertuig vanaf de snelweg A35 en dan onder andere de Westerval te Enschede naar de Pijlhovestraat in Enschede reed. Vervolgens heeft verdachte [verdachte] om 21:10 uur een bekeuring gehad voor het niet tonen op eerste vordering van zijn rijbewijs. Dit op de locatie Pijlhovestraat te Enschede.
Ik heb daarna in de GPS-data gekeken naar gereden snelheden in het vervolg van vastlegde rit. Ik zag in de gegevens dat er wederom hogere snelheden werden geregistreerd dan ter
plaatse toegestaan. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
13. Het proces-verbaal van bevindingen van verbalisant [verbalisant 2] van 26 augustus 2025, voor zover inhoudende, zakelijk weergegeven, pagina’s 185, 192 en 197:
Ik trof in de data een WhatsApp gesprek aan tussen verdachte [verdachte] met gebruikersnaam: " [bedrijf 3] - [telefoonnummer 1] @s .whatsapp.net" en een contactpersoon met gebruikersnaam: "[gebruikersnaam] - [telefoonnummer 3] @s-whatsapp.net"
05-09-2024 / 12:49:10 - [bedrijf 3] (Verdachte):
"Ik rijd al 6 maand zonder rijbewijs in duitsland".
14. Het proces-verbaal aanvullend van verbalisant [verbalisant 8] van 5 maart 2025, voor zover inhoudende, zakelijke weergegeven, pagina’s 495, 496 en 499-501:
Ik heb getuige [getuige 1] de volgende vragen gesteld en daarop gaf hij het volgende antwoord:
O: Ik lees in de getuigenverklaring dat u ter hoogte van de Topaasstraat [nummer] zag dat u ingehaald werd door een Audi RS 3 met Duits kenteken.
A: Ja dat was op die kruising. Dat is de kruising Diamantstraat en Topaasstraat. Het voertuig van het slachtoffer kwam uit de Topaasstraat.
V: Heeft u het voertuig in uw spiegel aan zien komen?
A: Nee. En ik ben een spiegelrijder . Ik heb geen haast. Ik heb niks gezien, kon ook niet want het ging zo snel. Dat is mijn geboortegrond zo'n beetje. Ik ben daar geboren.
V: Wanneer was het moment dat u dit voertuig voor het eerst zag op maandag 3 maart?
A: Toen de auto naast mij reed en bij het ongeluk was.
V: Hoe was zijn rijgedrag op dat moment?
A: Hij haalde mij in. Onbenullig hard haalde hij mij in. En ook bewust. Als je op een autoweg rijdt dan was het nog veel te hard. Het is bebouwde kom op een industriegebied. Daar kun je geen 100. De Audi haalde me in. Ik voelde mijn auto schudden. Ik schrok er heel erg van. Wat bij mij binnen kwam was: Malloot, gek! In een flits zag ik hem voorbij komen. In een fractie van een seconde.
V: U zegt dat u het idee had dat de Audi niet remde. Wat zag u dan precies?
A: Niks. Een schicht. Een voorbij komende straaljager. Ik heb geen lampjes gezien.
15. Het proces-verbaal van verhoor van getuige [getuige 2] van 3 maart 2025, voor zover inhoudende, zakelijk weergegeven, pagina’s 506 en 507:
Op maandag 3 maart 2025, ben ik getuige geweest van een aanrijding diamantstraat te Hengelo. Ik reed op de diamantstraat in de richting van Topaastraat. Ik reed 50 a 60 km/uur. Ik werd op de diamantstraat ter hoogte van Fabelenweg ingehaald door een Audi rs3 met een Duits kenteken. Dit voertuig reed zo hard dat ik hem niet in mijn spiegel gezien heb. Ik zag dat het voertuig alleen maar links over verdrijvingsvlakken reed. Ik zag dat het voertuig ter hoogte van Topaasstraat in de zijkant van een ander voertuig reed. Ik zag later dat het ging om een Kia. Ik vermoed dat de Kia bestuurder dit voertuig niet eens heeft gezien. Ik denk dat de Audi rs3 wel 100 plus heeft gereden.
16. Het proces-verbaal van verhoor van getuige [getuige 3] van 6 maart 2025, voor zover inhoudende, zakelijk weergegeven, pagina’s 524-526:
Afgelopen maandag, 3 maart 2025, was ik onderweg naar huis toe en liep naar de bushalte aan de Diamantstraat te Hengelo. De bushalte heet Granaatstraat. Toen vernam ik ineens dat er een auto, een grijze personenauto, hard voorbij reed. Deze grijze auto was echt bizar snel. Ik gokte toen op zeker 100 kilometer per uur. Hij kwam voor mij vanaf links, dus globaal vanuit de richting van de snelweg en hij reed in de richting van de DHL. Ik omschrijf het echt als racen. Het was harder dan het gemiddeld overschrijden van de maximaal geldende snelheid. Ik sta, bijna dagelijks, langs die weg en dat er soms een auto langs rijdt die iets harder rijdt dan mag, dat ben ik wel gewend maar dan praat ik over maximaal 10 of 20 kilometer per uur harder ofzo. Deze snelheid was echter echt bizar.
Toen ik enkele seconden later weer naar rechts keek, zag ik in de verte de crash gebeuren. Ik zou het omschrijven als een T-crash. Ik geloof dat er een auto uit de zijstraat kwam, vanaf mijn zijde, die de Diamantstraat op reed of wilde oversteken. Die overstekende auto kon de snelle, grijze, auto niet meer ontwijken, ook omdat de grijze auto op dat moment links naast een andere reed, die eerst voor hem reed.
17. Het proces-verbaal van verhoor getuige [getuige 3] van 6 maart 2025, voor zover inhoudende, zakelijk weergegeven, pagina’s 527 en 528:
Wat ik nog vergeten ben te vermelden en wat ik wel belangrijk vind om te vermelden is dat ik op maandag 3 maart 2025, vanaf 16:25 uur, bij de bushalte aan de Diamantstraat te Hengelo stond. Normaliter begint omstreeks dat tijdstip dan ook het spitsuur en wordt het drukker met verkeer. Om dan, op die manier, zo hard te rijden is echt levensgevaarlijk.
18. Het proces-verbaal van verhoor getuige [getuige 4] van 20 maart 2025, voor zover inhoudende, zakelijk weergegeven, pagina’s 537 en 538:
"Op dinsdag 25 maart 2025 [de rechtbank begrijpt 25 februari 2025], omstreeks 23:55 uur, kwam ik van mijn werk in Almelo. Ik reed in mijn auto over de A35 komende uit de richting van Almelo, gaande in de richting Glanerbrug.
Ik reed ter hoogte van de oprit bij de Zuiderval te Enschede. Hier gaat de A35 over in de N35.
Ik zag op dat moment dat er vanaf de invoegstrook vanaf de Zuiderval, een witte Mercedes aan kwam rijden. Deze auto viel mij meteen op, omdat deze er met verhoogde snelheid aan kwam rijden. Ik reed op de rechter rijstrook. Ik zag toen dat er achter mij een auto aan kwam rijden. Deze auto kwam ook van de invoegstrook. Ik zag toen dat de auto dicht achter mij kwam rijden. Vervolgens zag ik dat de auto mij ook aan de linkerkant, over de linker rijstrook, met hoge snelheid inhaalde. Ik zag dat de auto heel hard op trok. Ik hoorde dat de
bewuste auto ook veel lawaai maakte. Dit ging echt heel hard. Ik zag toen dat deze auto zwart of donkerbruin van kleur was. Het was een Audi. Ik zag dat er RS3 achterop stond. Het kenteken heb ik niet gezien, maar ik zag wel dat het een Duits kenteken was. Ik zag dat de Audi vervolgens hard doorreed in dezelfde richting als de eerder beschreven witte Mercedes. Ik zag dat de Audi en de Mercedes elkaar vervolgens om en om gingen inhalen. Ik reed 100 km/u, ik schat daardoor de snelheid van de Mercedes en de Audi wel op 200 km/u. Het was ook niet normaal inhalen wat beide voertuigen deden. Ze gingen kruiselings langs elkaar heen. Dit zag er ook heel gevaarlijk uit.
19. Het proces-verbaal van bevindingen opgemaakt door [verbalisant 2] van 19 augustus 2025, voor zover inhoudende, zakelijk weergegeven, pagina’s 170-172:
Ik heb een onderzoek ingesteld naar de getuigenverklaring afgelegd door getuige [getuige 4] . Getuige [getuige 4] verklaarde dat hij, ten tijde dat hij naar huis reed op 25 februari 2025 omstreeks 23:55 uur, werd ingehaald door twee voertuigen. Dit vond plaats op de provinciale weg de N35 ter hoogte van Enschede. Uit de verdere verklaring van getuige is op te maken dat het hier mogelijk om een soort van straatrace ging. Dit ging volgens de getuige gepaard met hoge snelheden. De getuige verklaarde dat één van de voertuigen een auto van het merk: "Audi" was met daarop een Duits kenteken.
Ik heb in de veiliggestelde data, afkomstig van de GPS-tracker in het ongevalsvoertuig gezocht naar overeenkomsten met de verklaring van de getuige. Het ongevalsvoertuig werd bestuurd door verdachte [verdachte] en was voorzien van het Duitse kenteken: " [kenteken 1] ”.
Ik heb specifiek gekeken naar de afgelegde rit van het ongevalsvoertuig in de periode van 23 februari 23:00 uur tot 25 februari 01:00 uur.
Ik zag dat het ongevalsvoertuig, op 24 februari 2025 in de late avonduren, een rit maakte vanaf Naarden naar de [adres 2] in [plaats 1] (Duitsland). De [adres 2] betreft de straat waar verdachte samen met zijn partner destijds woonde.
Ik zag dat het ongevalsvoertuig in de rit een tussenstop maakte ter hoogte van de McDonalds te Enschede gelegen aan de straat het Spaansland te Enschede. Deze stop vond plaats op 24-02-2025 omstreeks 23:49 uur. Het vervolg van de route vanaf de MC Donalds te Enschede tot aan de [adres 2] te [plaats 1] komt overeen met hetgeen getuige heeft verklaard. Het ongevalsvoertuig heeft inderdaad gebruik gemaakt van de N35.
Ik zag in de data van de telefoon van verdachte dat er op 24-02-2035 om 23:49:06 uur een bedrag van 15,34 euro, met de telefoon, werd betaald aan de KFC te Enschede. De KFC
ligt ter plaatse direct naast de MC Donalds aldaar.
Ik heb vervolgens gekeken naar de in het vervolg van de rit gereden snelheden. Ik zag dat het ongevalsvoertuig op de N35 tot aan de grens met Duitsland snelheden bereikte tot een maximum van 195 kilometer per uur, daar waar een maximum snelheid geldt van 100 kilometer per uur.
Op basis van de bovenstaande bevindingen kan worden vastgesteld dat het voertuig waarover getuige verklaarde inderdaad het ongevalsvoertuig betrof. Ik heb daarna nog gekeken naar de data afkomstig uit de telefoon van verdachte [verdachte] . Hierbij heb ik specifiek gekeken naar overeenkomsten in de GPS locaties tussen de GPS-tracker en de locaties geregistreerd door de telefoon. Ik heb daartoe alle locaties, geregistreerd door de telefoon vanaf 24 februari 2025 om 23:00 uur tot 25 februari 2025 om 14:00 uur.
Ik zag dat de geregistreerde locaties overeenkwamen met die van de GPS-data van het ongevalsvoertuig en de verklaring zoals de getuige deze heeft afgelegd betreffende de route van de Audi die hij had gezien op de N35.
Ik heb in de GPS-data ook nog gekeken naar de hoogst gereden snelheid in de geselecteerde rit van Naarden naar de [adres 2] in [plaats 1] . De hoogst geregistreerde snelheid betrof 232 kilometer per uur (Rijksweg Al te Amersfoort), daar waar 130 kilometer per uur ten tijde was toegestaan. In de betreffende rit werden regelmatig snelheden bereikt van minimaal 200 kilometer per uur.
Omdat de getuige heeft verklaard dat wat hij had gezien plaats gevonden had op 25 februari 2025 en de bevindingen gaan over de gebeurtenissen die plaats hebben gevonden op 24 februari 2025, is er nader contact geweest met de getuige om hem hier over te horen. De getuige heeft aangegeven dat het kan zijn dat hij zich in de datum heeft vergist. De getuige gaf aan dat hij pas na enkele dagen heeft gebeld en dat hij ten tijde van het racen tussen de auto's meerdere late diensten had op zijn werk. En zich daardoor kon vergissen in de datum.
Ik heb zelf ook nog gekeken naar het terugbelverzoek zoals deze bij ons, de politie,
is binnengekomen. Ik zag dat het volgende was vastgelegd op 13 maart 2025:
Ik zag dat het volgende was vastgelegd op 13 maart 2025:
"Mld belt met eventuele extra informatie m.b.t. tot de bestuurder die het dodelijke ongeval heeft veroorzaakt in Hengelo aan de Diamantstraat. Op 24-02-25, rond 00:00 reed mld op de N35 (thv Enschede/Glanerbrug), in de richting van Duitsland.”
Ook hierin wordt dus de datum "24-02-25" van genoemd als datum waarop hij de twee auto's heeft zien racen.